Tuesday, January 25, 2011

Saya seorang penyabar rupanya...

Tetiba saya baru terpikir...penyabar juga saya neh...ahaks =P


Tak der la..bukan apa....dalam perjalanan hidup Aye neh pasti akan ada dugaan2 yang xdisangka.... Pasti ada kenangan yang tak indah...pasti ada kesakitan singgah di hati...pasti ada kelukaan bermain di jiwa... pasti ada kecalaran bersarang di minda.... sudah pastinya kehidupan Aye carik sana sini jugak walaupun xbanyak tapi sikit mesti tinggalkan parut....

SAKIT??

Bagi Aye sakit tue xder la....cuma pedih sikit jew...cam luka kena pisau...heee tapi cepat baek kan....xda la berbulan baru baek....cuma parut dia bertahun la...hihi kalau da kata luka...xkisah la luka kena apa pun kan mesti tinggal parut...cuma cara kita rawat jela yang boleh lama kelamaan memudarkan parut tue....hilang terus tue mesti la xdapat....sebab kenangan terhadap kejadian tue mesti tersimpan kemas di setiap helaian fikiran....bak kata orang...tempat jatuh lagi dikenang kan.....


Dari kecik sampai besar...setiap manusia pasti di duga dengan seremeh-remeh perkara....tetapi keremehan perkara itulah membuatkan kita menjadi seorang yang penyabar dan matang dari hari ke hari....kan?


Sebagai contoh yang berlaku hari ini.......


Macam hari neh...Aye nak g opis...fulamak..jalan jem teramat....dah tue xder punca plak yang sebabkan jem....hangin jek....ekot hati mau je ku langgar keta kat depan...sebab tehegeh2 cam siput...sakit hati....tapi kerana masih bersisa sifat sabar dalam diri...Aye rilek jew.dengan muka merah padam tahan marah...haaa PENYABAR x saya?heee


Lepas tue,tadi tiba2 teringat sesuatu...bila dipikirkan balik...tahun lepas masa hujung tahun...Aye ada planning nak carik keje laen...sebab Aye bosan kat opis sekarang neh...bosan dengan sumanya...orangnya..kejernyer.... Tapi aye rilek jew dulu...xpela...Aye pujuk hati kecilku ini... "sabar ye hati....tunggu kejap je lagi kat opis neh...t ku cari kejer baru...ait..". Hati pun sabar jew.....hari ke hari penuh dengan kesabaran ku lalui....and at last..hasil kesabaran itu....Aye dapat la bonus+naek gaji.....Alhamdulillah....tak sia2 hasil kesabaran Aye kat opis neh....huhu


Setiap kesabaran yang Aye semaikan dalam diri kian tercalar dengan sikap sesetengah staff kat opis neh....ok fine!!Aye memang xder keja kat opis neh....keje Aye berFB jew...(hahaha tipoo jew..keje melambak)....tapi itu yang orang laen nampak....Aye keje berdasarkan gaji yang Aye dapat la...gaji besar keje mesti besar....kan?? Kalo gaji dah cinonet xkan nak keje macam gaji besar treller....betol x??? Tak berbaloi wat keje sia2 cam tue..penat badan tapi apa dapat???loteh jew lobih.....Yang dorang plak..gaji gedabak tapi kejew cam semut....sebab sume kejer asek suruh orang laen buat jew...damn!!Aye xsuka orang cam neh....Sendiri punya keje sendiri buat la....kalo suruh orang, baek gaji ko tue bagi pada orang yang buatkan ko nya keje...tak gitue??kan.....Hai...memang betol...setiap keje yang bukan keje Aye tapi Aye kena buat sudah pasti Aye buat tanpa keikhlasan hati....sebab buat sambil ngomel2...hahahaha penah juga la wat sambil meleleh2 air mata...sian kan....huhu Tapi itulah Aye....buat jugak tapi dalam paksaan an..hehe


Tapi hingga ke saat ini...Aye masih boleh bertahan...masih ada lagi berbaki kesabaran dalam diri....kubiarkan setiap kata2 yang singgah sebagai angin yang berlalu....ku kuatkan hati demi mencari sesuap nasi untuk diri sendiri....Andai mudah melatah dengan anasir2 sebegitu pastinya aku tidak akan kemana....pasti aku tidak akan mampu menjadi sesiapa....pastinya aku tidak akan maju kehadapan.....Sentiasa ku panjatkan doa..memohon agar kesabaran ini terus menjadi milikku.....hingga akhir nanti..... =)




Syukur...Allah masih sayangkan ku....menitipkan kesabaran pada setiap langkah yang ku aturkan.....serta menjadikan ku insan penyabar dalam setiap langkah dan keputusan....Bahkan..ku merasa semakin hari aku makin matang dalam kehidupan.... =)







**Sesungguhnya kesabaran itu mengajarku hidup lebih tenang serta matang dalam setiap tindak tanduk....kerana semua itu menentukan siapa aku di hari esok......Doakan ku berjaya.. =)





(Tak tau la apa kena dengan otakku rini....mengarut apa tah..hahaha sebenarnya hati Aye neh terguris sket..tue yang mengarut kejap neh..hmmm)



@...Sha Awifa...@

4 comments:

fiq said...

sabar itu separuh drp iman.. =)

inurqa said...

sabar itu baek untuk muke .. kalau ta marah , muke ta berkerut .. so , lambatlah tua .. btul tak kak ..?? hehe

shawf AM said...

sabar2 juga...tp menahan marah bole sbbkan sembelit taw..hahahah

selipar biru said...

semoga shawf dapat menghadapi hari2 mendatang dengan lebih baik..smile! ka-chak! (amik gmbr)

Thanks n lurve all!!!