Tuesday, November 30, 2010

New..new...product untuk kencing manis n darah tinggi!!

JUA-VIA


Sapa Mahu try????pm aye @ sshawhite@gmail.com



okie dokie........chiowwwww!!!!





*Nanti aye upload gamba kat sini kays... =)





@...Sha Awifa...@

Skyline@IOI mall

Sapa yang dah nengok mobie neh???

Ape pendapat korang???

Best x???

Die cite tentang ape ea??huhu



Aye pun dah tengok citer neh tapi aye xpaham cite ape sebenarnyer citer neh.huhuhu..tapi kalo tanya aye kan, dari 5 bintang aye bg 2 jew....grafik die cantik la tapi citer die hancus...hohoho nak bagi banyak cam mana bintangnya kan,aye xpaham pun dia punya jalan cerita.sedey an aye..and aye xtahu langsung citer tue berkisahkan ape sebenar die.apa punca?datang dari mane?tau2 jek habis.hahaha tah la.rasa cam wugi lak 12 hengget....ahahaha 1st time aye jadik macam modo jap kat dalam panggung bila nengok cite neh.Haha mau x...dari mula sampai habis asek nengok gaduh2 jew...ape cite die nak cite pun xtaw..xpaham aye!hmmm





*Kepada sesapa nak tengok aye rasa xyah la.baek nengok citer lain...cite neh cam xtau punca jew...





@...Sha Awifa...@

Cinta & Waktu....

Di suatu pulau kecil ada seorang gadis bernama CINTA dan teman-temannya bernama kecantikan,Kesedihan,Kegembiraan dan Kekayaan. Mereka hidup berdampingan dengan baik namun suatu ketika datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba pasang dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat2 berusaha menyelamatkan diri. Namun CINTA sangat ketakutan... Aebab dia tidak pandai berenang dan tidak mempunyai perahu.Dia berdiri di tepi pantai sambil meminta pertolongan. Sementara itu,air semakin naik dan menenggelamkan kakinya.Tidak lama selepas itu,CINTA melihat Kekayaan sedang mengayuh perahu...

"kekayaan!kekayaan! tolong aku!," teriak CINTA...

"Owh! maaf,CINTA..."kata kekayaan..."aku tak dapat membawamu bersama kerana takut perahuku ini tenggelam..Lagi pula tak ada tempat lagi untukmu...."

CINTA sedih sekali...tetapi kemudian dilihatnya pula Kegembiraan sedang mendayung perahunya....

"kegembiraan!tolong aku!" teriak CINTA...namun kegembiraan terlalu gembira kerana ia mempunyai perahu untuk menyelamatkan diri sehingga dia tidak dapat mendengar teriakan CINTA...

Air semakin tinggi dan CINTA semakin panik.Tidak Lama kemudian,lalulah pula Kecantikan....

"Kecantikan! bawalah aku bersamamu!...." teriak CINTA lagi....

"Wah, CINTA kamu basah dan kotor,aku tidak boleh membawamu bersama.Nanti boleh mengotori perahuku yang cantik ini..."sahut Kecantikan.

CINTA sedih skali mendengar kata2 Kecantikan itu. Dia mula menangis teresak-esak...Saat itulah kesedihan melintasi....

"Oh Kesedihan, bawalah aku bersamamu!...." kata cinta...

"Maaf CINTA aku sedang bersedih dan aku ingin bersendirian saja..."kata kesedihan sambil terus mengayuh perahunya tanpa mempedulikan CINTA.

CINTA putus asa.

Ia merasakan air semakin naik dan akan menenggelamkannya.Pada saat-saat genting itulah tiba2 terdengar satu suara...

"CINTA! Mari cepat naik ke perahuku!......"

CINTA menoleh ke arah suara itu dan cepat2 naik ke perahu itu...dengan pantas sebelum air menenggelamkannya di pulau itu.Lalu CINTA sampai di pulau terdekat...CINTA turun dari perahu itu dan perahu itu terus pergi meninggalkan CINTA...Pada saat itu barulah CINTA sedar dia sama sekali tidak mengetahui siapa yang menolongnya tadi...Lalu CINTA pun bertanya kepada penduduk pulau itu...

"Siapakah yang telah menyelamatkan aku tadi?"tanya CINTA kepada penduduk pulau itu.

"Yang tadi adalah WAKTU...." kata penduduk itu....

"Tapi, mengapa dia menyelamatkan aku?Aku tidak mengenalinya.Bahkan teman2ku yg mengenaliku pun enggan menolongku...."Tanya CINTA heran...

" Sebab HANYA WAKTULAH YANG TAHU BERAPA BERNILAINYA CINTA ITU"Jawab penduduk pulau itu.....




....Carilah...renungilah...fahamilah......




*Aye pun masih mencari...huhuhu ape moral of da story neh?hmmm





@...Sha Awifa...@

Monday, November 29, 2010

Wasiat Untuk Isteri

Bukan mudah untuk mendapat title 'isteri solehah'...sama-sama lah kita ambil iktibar dari cerita ini....

--------------------------------------------------------------------------------
KISAH BENAR: Wasiat Untuk Isteri

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama.Semua benda,pasti ada baik buruknya.

Kisah Benar Untuk Renungan Kite Bersama Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A), telah pun kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung).Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau.

Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruangtamu rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil merungut-rungut.

Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara Allahyarham, ada di sebelah balu Allahyarham pada ketika itu. Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu. Si balu sepatutnya membaca ayat-ayat suci al- Quran untuk dihadiahkan kepada arwah.Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya)pun sampai.

Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu, lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan sebabnya.

Penulis yang masih berada disitu merasa amat terkejut apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu. Antara jawapannya ialah:
 
Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada).Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau dan anak-anaknya. Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama- sama adik-adiknya kepada beliau (Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).

Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalamperniagaannya. Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini.Di samping itu, arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah dipinggir Putrajaya dan kira-kira 50 ekar di sekitar kawasan Sepang/Dengkil.

Setelah seminggu arwah dikebumikan, peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah. Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang anak,yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4 manakala yang bongsunya berusia 6tahun. Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah: 30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga ahli perniagaan,dan 20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah.

Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putrajaya dibahagikan sama rata kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.

Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%.

Wang tunainya di bank (persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi. Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta
mahkamah memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya.Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau,dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam.

Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya yang ketiga dan kelima.manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata kepada adik-adik dan kakaknya.Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya).

Belum sempat isterinya terus membantah, peguam Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.

"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."

"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi jika aku sihat."

"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah tidak pernah meminta kebenaran daripada aku. Makan dan minum anak-anak adalah tanggungjawab bibik (pembantu rumah).Kain bajuku tidak pernah diuruskan, dan yang paling menyedihkan, tiada mahunya dia mendengar pandangan dan nasihatku untuk kesejahteraan rumahtangga. "

"Kebahagiaan aku selama ini hanya dengan amalanku,tugas seharianku,anak- anakku dan adik-beradikku, terutama kakakku (yang sebagai pengganti ibu)."

Selepas peguam Allahyarham membacakan kenyataan itu,barulah penulis faham mengapa balu Allahyarham begitu meratap dan merungut semasa berada disisi jenazahnya. Marilah kita renungi bersama.Semoga dengan apa yang terjadi di atas,akan memberikan satu pengajaran yang berguna kepada kita sebagai umat Islam

-----------------------------------------------------------------------------------
Mulia sungguh hati si suami memberi pengampunan kepada si isteri.Seharusnya si isteri perlu bersyukurlah kerana memperolehi suami sebaik suaminya...



*Jadilah isteri sebaek isteri kerana suami adalah segalanya...kalau belum mampu untuk memikul tanggungjawab seorang isteri,fikir2lah sebelum membuat keputusan untuk bergelar seorang isteri...tidak mudah untuk memikul tanggungjawab seorang isteri jika hati belum bersedia....



(Aye belum kawen,tapi Aye akan berusaha menjadi isteri terbaek buat bakal suami Aye nanti..mudah2an..aminnn....semoga cerita ini menjadi teladan kepada semua...termasuk diri aye sendiri.....)




@...Sha Awifa...@

Friday, November 26, 2010

Nikmat Allah & Pemberian org tua

Apa aye bace n rasa elok untuk dikongsi bersama....aye pastekan di sini...harap bole memberi kebaikan kepada diri aye sendiri dan kepada semua...mudah2an...

------------------------------------------------------------------------------
Kisah Teladan : Jgn Lupa Nikmat Allah & Hargai pemberian org tua

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport daripada ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si ayah hanya tersenyum...si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya..

Beberapa bulan berlalu...ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya..telah beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya berbunga keriangan...satu hari...si ayah memanggil si anak ke bilik bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan betapa bangga hati seorang bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang cukup cemerlang...si anak tersenyum puas...di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini menjadi idamannya itu...

Si ayah yang bagaikan mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah kotak yang berbungkus rapi dan cantik...si anak terkesima...sungguh...bukan itu yg kuhajatkan...dengan hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya terarah kepada riak wajah ayahnya...yg tidak menunjukkan sebarang perubahan.Seolah2 tidak dapat membaca tanda tanya yang bersarang dihatinya....

Dalam pada itu,si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak itu...penutup kotak dibuka...apa makna semua ini???..sebuah Al-Quran kecil; comel dgn cover kulit..tinta emas menghiasi tulisan khat di muka hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya dipermainkan...amarahnya membuak...nafsu mudanya bergelojak... ayah sengaja mempermainkan saya...ayah bukannya x tahu betapa saya menyukai kereta tu...bukannya ayah x mampu utk membelikannya... sudah ayah...bukan al-Quran ni yang saya nak...katanya keras...al-quran itu dihempaskan keatas meja bacaan...si anak terus meninggalkan si ayah..tanpa memberi walau sesa'at utk si ayah bersuara...pakaiannya disumbatkan ke dalam beg..lantas, dia meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan kehidupan baru dengan sekeping ijazah yg dimilikinya....

10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang berharta...punyai syarikat sendiri...dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang sihat...cukup membahagiakan...namun hatinya tersentuh... Sudah 10 tahun..sejak peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya...sedang dia berkira2 sendiri...telefonnya berdering...dari peguamayahnya...ayahnya meninggal dunia semalam...dengan mewariskan semua hartanya kepada si anak...si anak diminta pulang untuk menyelesaikansegala yg berkaitan perwarisan harta...

Dan buat pertama kalinya setelah dia bergelar bapa...si anak pulang ke banglo ayahnya...memerhatikan banglo yg menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya...hatinya sebak..bertambah sebak apabila mendapati diatas meja di bilik bacaannya...Al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia berada di situ...bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya selama ini...perlahan2 langkahnya menuju ke situ...mengambil al-quran itu..membelek2-nya dengan penuh keharuan...tiba-tiba...jatuh sesuatu dari Al-quran itu...segugus kunci...di muka belakang Al-quran itu...sebuah sampul surat ternyata diselotepkan disitu...

Kunci itu segera dipungut...hatinya tertanya-tanya...nyata sekali...didalam sampul surat itu...terdapat resit pembelian kereta idamannya...dibeli pada hari konvokesyennya... Dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si ayah...sepucuk warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya selama ini..hadiah teristimewa utk putera kesayanganku....air mata si anak menitis deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan mula bertandang...

Namun semuanya sudah terlambat... Sekadar renungan bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak "dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yg kita hajati??

Buat renungan kiter semua..
--------------------------------------------------------------------------------

Semoga menjadi panduan serta pengajaran yang berguna kepada kita.....



@...Sha Awifa...@

Free Voucher!!!!!!!!!!

Jum...jum..jum...sape nak ekot aye?aye ingat nak g wat rambut la weekend neh.hehehe

Jangan jeles kay.....!!!!!!!!

Sebab!kalo u all nak tau...aye dapat voucher Rm50 off per service...ok la tue kan.hehe janji aye xkena kua duit manyak2..hehehehe neh pun hasil rompakan kat opis.opss!ayer xcurik tapi aye amek jew kay...mana datang tah tetiba aye tengok ade kat opis.aye bedal jela..xsikit plak tue..sampai 5 keping.hahaha sangat tamak!

Voucher cincai2...tapi jadi la kan!
leh gak mengurangkan perbelanjaan aye.hehehe

Ingat nak ajak Mr. Q la..dia pun kaki saloon gak..hehehe tapi aye nak g buat ape dengan rambut aye ea?hmmm t pikir dulu la...hehehe



@...Sha Awifa...@
Pelik+kelakar....bagi aye la..bagi korang pelik ke x aye xtaw la kan..tapi bagi aye sangat pelik.Hehehehe masa otw balik kejew semalam aye jumpa ngan keta neh.sib baek camera ada dalam keta.sempat gak amek gambo.hehehe ape yang peliknya? jum tengok gamba kat bawah neh....

Ape yang korang rasa pelik kat gambar keta neh?hehehe

Hahaha xsalah apa dia buat tapi bagi aye xpayah la awal lekat  'P' banyak2 kat bontot keta tue.tue baru tengok montot.belum aye tengok depan agi.tah2 penuh juga dilekat dgn P'..semak je tengok banyak2..1 dah la..orang boleh tau yang awak tue 'P'.hehehehe lawaks! xpasti plak laki ke pomp yang empunya keta neh.huhu ape pun sangat menarik perhatian aye....penat2 rempuh jam hilang gak..ada gak bahan nak gelak.hehehe




@...Sha Awifa...@

Thursday, November 25, 2010

Seorang murid dan Baju sekolah...

Aye jumpa 1 citer yang agak sedey kat page anerbysdhom.jum baca..........

---------------------------------------------------------------------------
Ceritanya:


Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.

Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah.

Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.

“Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?”

Dia terkejut dan wajahnya berubah.

“Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu.” Jawabnya

“Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?”

” Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu.”

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, “Maafkan cikgu, …….”

Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.

Cerita2 begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara2 berikut;

i. Solat sunat
ii. puasa sunat
iii. berzikir
iv. bersedekah
v. mengusap rambut anak yatim
vi. mendengar cerita2 kesusahan orang lain
vii. membantu orang susah

---------------------------------------------------------------------------

*Waghhh! Aye nak nanges baca citer neh.hampir meleleh air mata.tahan jew sampai merah hidung2.xkan nak nanges kat opis kot.huhuh sangat sensitip hati perempuan Aye hari nie.huhu )'=




@...Sha Awifa...@

Andai semudah kata2.....

Dapat neh dari sini

---------------------------------------------------------------------------
NIKMATNYA BERMADU

Apakah yang perlu dilakukan oleh seorang isteri sekiranya ditakdirkan menempuh alam poligami? Apabila suami telah menyatakan hasrat hati untuk berkahwin lagi, bermakna isteri perlu bersiap sedia untuk menerima kedatangan bakal madu. Bagaimanakah sikap isteri dalam menerima kedatangan madu ini?

Bagi sesetengah isteri, kedatangan ‘orang baru’ itu dinanti dengan dada berdebar-debar, dan ketika itu mulalah ia tidak lalu makan, tidak lena tidur dan memikirkan perkara yang bukan-bukan. “Mungkin aku dah tidak secantik dulu…. Dah tak mengghairahkan lagi….”dan pelbagai persoalan seumpamanya bermain-main  dalam kotak fikiran.

Allah turunkan ayat mengharuskan poligami, jauh sekali hendak menganiayai kaum wanita. Sebenarnya, poligami adalah medan perjuangan yang besar untuk menundukkan nafsu pada diri wanita. Ketika itulah nafsu akan tertekan.

Bermadu terasa menyakitkan kerana nafsu meronta-ronta minta diturunkan kehendaknya. Sekiranya kita berjaya menundukkannya, barulah datangnya nikmat bermadu. Dan bersamanya datang nikmat beribadah, nikmat mengadu, merintih dan menangis di hadapan Allah. Kita akan menangis, bukan kerana kesal berpoligami tetapi kerana

kesal memandangkan selama ini kita lalai dengan nikmat Allah sehingga Allah menarik nikmat itu sedikit demi sedikit,untuk diberikan kepada kita di Akhirat kelak.Dalam menerima kedatangan madu yang merupakan orang baru dalam keluarga, isteri hendaklah berlapang dada.Kebanyakan ‘orang baru’ ini kurang tahu akan dunia rumahtangga yang baru dimasukinya. Isteri pertamalah yang perlu mendidik madunya dalam soal ini. Contohnya,dia memberitahu madunya mengenai kesukaan suami mereka, mengenai penjagaan pakaian suami,masakan kegemaran suami, dan yang lebih penting bagaimana untuk ‘tackle’ masalah suami.

Perkara ini memang sulit untuk dipraktiskan kerana adakalanya isteri pertama khuatir madunya akan mengatasi dirinya. Sikap ini tidak sepatutnya ada.Sebaliknya, fikirkanlah bagaimana untuk berganding bahu menghiburkan suami agar perjuangan suami di luar rumah berjalan lancar. Jika umpamanya kita tidak mampu memainkan peranan untuk membantu perjuangan suami,biarlah madu kita mengambil peranan itu. Yang penting,kita sesama madu dapat saling membantu untuk memberi hiburan kepada suami. Inilah yang dikatakan cinta suami kerana Allah.

Bagaimana sekiranya isteri pertama kurang bijak dalam sesuatu perkara manakala madunya pula lebih tahu serba sedikit urusan rumahtangga? Dalam hal ini, isteri pertama perlulah mempunyai sifat tawadhuk dan berfikiran terbuka. terimalah pandangan madu sekiranya semua itu untuk kebaikan rumahtangga mereka.

Bagaimana pula sikap isteri kedua terhadap isteri pertama? Yang penting, jagalah hati madu. Ketika memberi pandangan, jangan sekali-kali memperlihatkan kelemahan si ‘kakak”. Dalam banyak hal, isteri kedua hendaklah bersikap seperti murid kerana dia adalah orang yang baru hendak mengenali ahli keluarga suaminya.Jangan sekali-kali bersikap ego apabila si‘kakak’ memberi nasihat. Merendah dirilah dengan banyak bertanya walaupun banyak yang kita telah tahu.Ini akan menimbulkan kemesraan.

Sekiranya kita nampak sesuatu kelemahan atau kesalahan pada ‘kakak’ kita, cubalah betulkan secara berhikmah kerana isteri pertama biasanya sangat sensitif dengan setiap perkataan dan perbuatan madunya.Jagalah hatinya.

Sesama madu hendaklah sentiasa bertolak ansur.Sekiranya madu kita payah hendak bertolak ansur atau beralah, kitalah yang perlu bermujahadah. Carilah jalan yang boleh melembutkan hatinya. Misalnya,hadiahilah dia dengan sesuatu yang disukainya walaupun pada peringkat awal dia mungkin menolak. Ini memerlukan kesabaran yang bukan sedikit. manalah tahu,berkat kesabaran kita, dia berubah.

Isteri-isteri yang berpoligami sebenarnya tidak dapat lari daripada dilanda sifat resah, cemburu, pemarah atau buruk sangka sesama madu. Apa yang penting di sini, pandulah perasaan itu mengikut syariat.

Untuk membuang terus segala sifat hati yang keji itu agak mustahil, tetapi kita boleh membendungnya. Kosongkan fikiran kita ketika perasaan itu datang, dan isikan dengan memikirkan kebesaran Allah, tentang nikmat dunia yang tidak kekal, atau tentang mati yang belum tahu bila masanya. Fikirkanlah tentang dosa-dosa yang lalu dan selalu ingatkan bahawa ujian-ujian yang datang ini mungkin untuk menghapuskan dosa-dosa itu.

Sekiranya sifat-sifat hati yang keji itu dibiarkan subur, kita akan menjadi orang yang kecewa, pemarah tidak bertempat dan selalu menyimpan sakit hati samada terhadap sesama madu atau terhadap suami. Jadilah kita orang yang tidak tenang dan gopoh gapah dalam bertindak.

Di samping itu, perkuatkan keyakinan bahawa Allah Maha Adil, supaya tidak timbul resah gelisah dengan takdir Tuhan yang menentukan kita bermadu. Banyakkanlah mengingati Allah ketika dilanda perasaan berkecamuk.Berdoalah kerana ia adalah senjata yang paling ampuh ketika dilanda ujian.

“Ya Allah, satukanlah hatiku dan hati maduku.Lembutkanlah hati kami supaya dapat berbaik-baik. Ya Allah, tolonglah aku yang lemah ini……”


Akhir sekali, berserahlah kepada Allah kerana semuanya adalah urusan Allah, yang sudah tentu banyak hikmahnya.

------------------------------------------------------------------------


Lepas baca artikel neh Aye rasa makin sweet je kalo bermadu saling bebaek dan sefahaman serta sama2 berjuang menyokong serta membantu suami.hmm....tersentuh hati kecil ini....



@...Sha Awifa...@

Tersalah Peluk!warghh.....

Hangatnya pelukan itu masih terasa....


Wawawa bestnyer dipeluk dan memeluk. Owh! Sangat gatal!

Bestnyer polok!tunggu masa nak kena ngap jew.hahaha

Bukan selalu nak rasa..hehe tapi Aye xkan lupa saat2 itu walaupun tidak pernah mengenali pemilik tubuh itu... chewah! mesti korang cakap Aye gatai kan??an3.....peluk orang selamber badak je kan.... tapi....Aye bukan sengaja... mana Aye tau..sedar2 dah kena peluk..hehe redha jela...hahahahhaha jangan pikir bukan2 ea... =)

Aye pun xsangka Aye peluk orang tue...tau2 je tengah peluk sedap jew.huhu layan jela...hik3 =p jangan ke laen kay...tidak semudah itu aye nak polok orang taw! dah terpeluk secara xsengaja la.....

Aye celik je mata pagi tadi an...terus senyum sorang2..ingat peristiwa semalam........jantan mana la masuk dalam mimpi Aye tanpa diundang..ceoooottt betul! kalo Mr. Q ke..ok gak..hak3 mengong tol! Boley plak semalam Aye mimpi kononnyer ada orang nak serang umah Aye...cam yang berlaku kat korea skang neh..eeeiiii seram... takot punya pasal Aye polok jew sape da sebelah Aye.Kebetulan ada jantan mana tah.Aye men belasah jew polok jantan tue..tah sape2 tah...xnmpk plak muka..huhuhu tapi rasa cam polok real jew...hahahahha =p layan jew polok... tue dalam mimpi kay..neh MIMPI aye semalam taw.huhu bukan real....i repeat!!!!..Bukan real taw!!!!!!!

Mainan tidur yang amat mengarut+sengal babun habis...neh mesti hasil dari tengok cite korea semalam neh...layan sangat part2 yang best an.tengok....kan dah sampai bawak masuk mimpi..hahahah tapi betolkan...ada sesetengah orang cam tue..terlalu taksub sangat dengan sesuatu xkira la suka ka sedey ka an...sampai terbawak2 masa tidur.....hehe tapi xpela...mimpi best layan jela..cam pagi tadi la...Aye dah terbangun dah. punya best mimpi kena polok sampai try pejam balik..tp xdapat dah...sekali jew mimpi cam tue...hahahah

Bagus juga mimpi cam tue pagi tadi...bangun awal Aye rini..n sampai opis pun awal.hahaha jangan xtau kay..kol 8.30 pagi Aye dah terpacak kat opis.haaaa hebat kan.hehehe kalo tak, kol 9 lebih baru tehegeh2 nak masuk opis..tapi kan....Aye rasa nak senyum je ari neh.heheheh sempurnakan harimu dengan senyuman!

Senyum cam babun!hahaha



*Setiap kejadian yang berlaku ada baek buruknya.kan?



@...Sha Awifa...@

Wednesday, November 24, 2010

korean movie

CRUEL LOVE @ ASTRO -  KBSW 391



SYNOPSIS:

In-Jung.....a talented cellist,finds life falling apart when she learns her true love married. Fleeing from the pain,she meets Yongki but is he for her?






Jum LAYANNNNN.........................




@...Sha Awifa...@

sebabnyer????

......Kadang2 kita dibenci tanpa sebab......

........Cukup menyakitkan........

Senyumlah...jangan sesekali mengalah!




*Dugaan....sebagai hamba allah...aku redha...tabahkanlah hati hambamu ini ya allah...aku amat lemah dikala ini..berikanlah aku kekuatan dalam meniti titik2 perjalanan di muka bumi ini....aminnn




@...Sha Awifa...@

Rose..waiting for u!

Aye memang sengal+senget+mengong hari neh...bley plak tiba2 bley terbayang sekuntum rose atas meja...wawawa sape la nak bagi kat kamo! jangan berangan sangat kay!

Nak!!!! kaler pape pun xpe..asalkan rose..wee gedik gilew rasa.hihi
hahahaha xkan nak mintak kat Mr. Q plak kan...malu la Aye..hik3 (tapi mintak2 la dia baca n3 neh.. =p) well!! Ayat berkias.hehehe cam xbiasa lak kamo kan...malu tapi mahu kan!hehehe nak mintak segan. tapi nak..so padan le muka..xdapat la..hahahah

Rose mengikut bulan!kempunan nak tunggu sebulan 1.lama gilew! haha
Wohohoh 1 bulan 1 komfom aye xtahan nak tunggu..kalo aye tukar lah...seminggu 1 jenis...xda la lama sangat nak tunggu kan.hehehe rasa sangat gediks! aye kan xle tunggu lamer2...gelojoh benor!hahah xpe la...xda yang real bermimpi pun xpe...itu pun dah cukup best dah.hehehe jadi kenyataan lagik best!weeeeeee

Tapi aye baru terbayang...tiap2 pagi datang je opis belum sempat duduk agi dah terkejut bewak tengok bunga atas meja. wah!romantiknya....eeeiiiiiiii best2!hehehe kalo aye komfom melompat 1 opis.ehehehe sengeh jek sepanjang hari..bukan senyum agi dah.hihi cam kera mendapat bunga pun bole jadik gak.hak3

Seronok plak berangan.hehe dah2..aye keje melambak tapi dok berangan jek keja.jum2 sambung wat keje!hehehe


@...Sha Awifa...@
zawifatun asiah binti abdul malek

Buruk!!!!!!!!!

awak sangat sengal+mengong hari neh
dushhhhhhhhh!!!!!!!!

kenapa?Aye jek tau...
wakakakaka..
damn!kalo korang tau mesti malu Aye.




*Lebih baek korang xtaw....kebodohan diri Aye sendiri di hari rabu neh.haahaahaa



@...Sha Awifa...@

Thanks so much Dear!hehe

Hehehe pagi2 bila kak je Aye punya blog neh dah buat Aye senyum sorang2..huhu sangat terkejut pun ade sangat suke pun ada.hehehe sebabnya? haaa cuba teka.....lamaran kawen? xda2...dapat adiah?bukan2... Aye senyum n gembira sebab ada la hamba allah neh view page Aye neh..hehehe nak tau sapew? Aye pun xpasti...Tapi Aye komfom sangat die yang view..hehe thanks sayang bazirkan masa kat halaman rumah buruk i neh..hahahah jeng....jeng...jeng....sapa la tue ea? Dari jauh I rindu u...pulanglah cepat!t bole jalan2 dengan kite orang kat sini.planning banyak neh..nak g picnic kat air terjun.nak g makan strwbery kat genting (genting pun ada strwbry taw.jgn xcaye.hihihi)..nak g theme park.kah3...mesti hangin jek dia xle ekot...awwww jangan marah2 taw.hehe ape pun thanks sayang view my page...t i update kami punya aktivity dis wkend kat sini kay..hehehe xle ekot tapi tengok pun jadila kan.. (= Tue la...dok jauh sangat sampai ke sunderland sape suruh..hehehe cepat2 bis blaja balik join kite orang kay.hehehe ape pun kami windu kamo sangat2!....take care dear..study smart xpyh study hard.hihi =p


















* Kepada kamo nun di uk...take care taw. windu kami kat sini selalu. n kalo nak tau Aye sudah bijok habiskan masa terluang di opis dengan berblogging.heheh selalu2 lah berkunjung ke sini k..hehehe walaupun xda yang best.hik3*



@...Sha Awifa...@

Tuesday, November 23, 2010

Barney - the green grass grows all around song

Hurey!!!!!!!!!Dah jupe..lagu fevret neh taw.hihihihi best layan lagu neh...Puascari kat youtube..neh baru jumpa..hest bestnyer! yey..yey..dah jumpe lagu neh..hehehe jum layan sama2..hihi bukan selalu nak kembali ke zaman kanak2 kan..hehehe sekali sekala xpe kan layan lagu neh..hihi tengah2 tension jadik gak pengubat duka.hak3



there was a hole
in the middle of the ground
the prettiest hole
that you ever did see
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grass grows all around
and in this hole
there was a tree
the prettiest tree
that you ever did see
and the tree in the hole
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grass grows all around
and on this tree
there was a branch
the prettiest branch
that you ever did see
and the branch on the tre
and the tree in the hole
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grass grows all around
and on this branch
there was a nest
the prettiest nest
that you ever did see
and the nest on the branch
and the branch on the tree
and the tree in the hole
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grrass grows all around
and in this nest
there was an egg
the prettiest egg
that you ever did see
and the egg in the nest
and the nest on the branch
and the branch on the tree
and the tree in the hole
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grrass grows all around
and in this egg
there was a bird
the prettiest bird
that you ever did see
and the bird in the egg
and the egg in the nest
and the nest on the branch
and the branch on the tree
and the tree in the hole
and the hole in the ground
and the green grass grows all around all around
and the green grrass grows all around



Suker sangat2!!!!!!!!!!!hehehe Aye cuke lagu neh..nyiaw...nyiaw... (=
Jum nyanyi came2..ngeh3



@...Sha Awifa...@

"Barney oh Barney!!"

Cuke..cuke,...cuke..hehehe
Hahahaha Aye ase dah angau plak dengan cite Barney and frens neh...Semenjak dua menjak neh Aye makin minat dengan cite neh.hihhihihihi sangat best! Bia la orang nak cakap cam kanak2 pun. tak kisah punya.bab Aye sangat sukew tengok kat tb!hehehe menarik hati tengok.Ada lagu jew yang buat Aye suke.kalo xda nyanyi2 xsuke la..hahaha

Neh antara koleksi lagu2 yang Aye suke..hehehe (=

Do Some Exercise!

I like to wiggle, wiggle, wiggle my fingers,
Like to wiggle, wiggle, wiggle my toes,
I like to stretch my arms up in the air,
Then swing them to and fro.

I like to bend so low and touch the ground,
I like to twist and spin around and round,
I like to reach so high up to the sky,
I like to do some exercise!
I like to do some exercise!

I like to hop, hop, hop on my two feet,
I like to hop, hop, hop all around.
I like to tumble and dance and have some fun,
Like a funny circus clown.

I like to bend so low and touch the ground,
I like to twist and spin around and round,
I like to reach so high up to the sky,
I like to do some exercise!
I like to do some exercise!

I like to tap, tap, tap, tap on my tummy,
Like to tap, tap, tap it like a drum.
I like to jump and bounce and skip and hop,
Exercise is so much fun!

I like to bend so low and touch the ground,
I like to twist and spin around and round,
I like to reach so high up to the sky,
I like to do some exercise!
I like to do some exercise!

Wiggle, wiggle, wiggle my fingers,
Hop, hop, hop on my two feet,
Tap, tap, tap, tap on my tummy,
And do some exercise!


If You're happy and you Know It



If you're happy and you know it, clap your hands!
If you're happy and you know it, clap your hands!
If you're happy and you know it,
Then your face will surely show it.
If you're happy and you know it, clap your hands!

If you're happy and you know it, stamp your feet!
If you're happy and you know it, stamp your feet!
If you're happy and you know it,
Then your face will surely show it.
If you're happy and you know it, stamp your feet!

If you're happy and you know it, shout Hooray!
If you're happy and you know it, shout Hooray!
If you're happy and you know it,
Then your face will surely show it.
If you're happy and you know it, shout Hooray!

If you're happy and you know it, do all three!
If you're happy and you know it, do all three!
If you're happy and you know it,
Then your face will surely show it.
If you're happy and you know it, do all three!


If I Lived Under the Sea
 
If I lived under the sea, sea, sea,

I think it would be neat as it could be, be, be.
I could visit all the fish,
Anytime I wish,
If I lived under the sea.

I could ride on the tail,
Of a great big whale
Wow! that would be great!
I could count the legs
On an octopus,
1-2-3-4-5-6-7-8!

If I lived under the sea, sea, sea,
I think it would be neat as it could be, be, be.
I could visit all the fish,
Anytime I wish,
If I lived under the sea.

It would be so new,
To watch a tuna,
Talking to an itty bitty snail!
Or to see the pretty fin,
On the back of a fish,
Who carries his very own sail!

If I lived under the sea, sea, sea,
I think it would be neat as it could be, be, be.
I could visit all the fish,
Anytime I wish,
If I lived under the sea.

I could visit all the fish,
Anytime I wish,
If I lived under,
If I lived under,
If I lived under the sea.

*Ada lagi t Aye cari..hehehe

Bestnyer kalo hari2 leh tengok.tapi xbolew plak! kerje kan.......hehe kalo kat opis ade tb dah lame Aye melanguk depan tb tiap2 pagi...hahaha bukan takat Barney je...cite len pun leh layan sama..hihihi



@...Sha Awifa...@

"Kalau BERMADU"

(* Alangkah baeknya jika mengharunginya semudah kata2 yang terucap dari bibir....huhuh)

Sedapnyer madu!nyum3......
Sedapnyer madu lebah neh kan...manis jew..enak dimakan...lepas makan mesti terasa lagi kemanisan die..hmmm tapi xsemudah hidup bermadu kan? betol x? kalo hidup bermadu seenak makan madu komfom sume wanita sanggup di madu dan xda perbalahan dalam rumah tangga.hehehe sume dapat payung mas sorang satu.hik3

Macam cite neh..suka sangat Aisha!hehe nak jadi setabah dia.
Alangkah bagusnya jikalau Aye pun setabah Aisha. Sanggup berkongsi kasih dengan wanita laen. hmmm tapi dalam hati Aye mula wujud satu perasaan yang Aye xdapat gambarkan.... Satu rasa yang Aye akan membenarkan jikalau sume itu terjadi dalam hidup Aye. Hehe betul! x tipooo........Aye rasa cam apa salahnya berkongsi kasih kan. (neh kiranya Aye bini tua la.xnk jd bini muda xsuke!) Sama2 merasa kebahagiaan. Tak salah kan kalau kita dapat buat orang laen pun bahagia. Aye suka bila sume orang bahagia. Cume sekarang neh Aye ade perasaan cam tue. Hati Aye rasa cam tue. Hakikatnya Aye xpasti la cam mana kan. Mender x jadi. Tapi Aye rasa Aye boleh lalui sume tue.Insyaallah.......Tapi yang pastinya...Aye xkan merosakkan kebahgiaan orang laen...huhuhu

Tapi Aye pasti mesti ada prob jugak walau cam mana sekalipun. Seikhlas hati mana pun Aye terima madu Aye(kalo ade la..hehe) tapi adakah dia boleh terima Aye sebagaimana Aye terima dier?? Mustahilkan...hehe gile la Aye neh...pikir sampai ke tahap macam esok nak dapat madu dah.hahahaha xda la.bukan ape...imiginasi Aye je neh. Seandainya terjadi mender cam tue kan. Sapa tau...Ape2 leh jadi. Cume kita kena sentiasa bersedia jela kan....Lagi pulak kite yang mencorakkan setiap langkah perjalanan kita. Kalo nak yang baek sentiasa la buat yang terbaek mengikut lorong yang betul kan...Kita yang corakkan kebahagiaan n kepahitan dalam sesebuah kehidupan. Kalo asek membenci sesama sendiri bila nak bahagia kan? xda ruang langsung untuk berkasih sayang kalo hati penuh dengan benci.huhuhu x elok kan macam tue. bagilah peluang kepada sume untuk bahagia!

"To Mr. Q"
Haha Aye xkisah kalo Mr. Q nak madukan Aye tapi pastikan bakal madu aye tue baek n boleh terima Aye.taw3... n lagi 1 mesti menepati citarasa Ibu.hehehe kalo cam yang kat "nun" tue aye on jew. xkisah punya.hehehe betol neh Aye cakap! xtipoo....sebab Aye rasa dia baek. 'kakak' awak xnak la.Aye xberkenan skit dengan die.hehehehe kan Mr. Q...kalo awak rasa mampu berlaku adil teruskan. Aye sentiasa menyokong.hehe (nak payung mas 1...hihihi) sangat baek hati kan Aye?ahahahahahah

Tahniah kepada yang mampu!
Sesiapa yang bersedia dan merasakan mampu mengharungi sume tue "Tahniah"....and kepada sesiapa yang xmampu berdoalah agar tabah menempuhinya andai terjadi.Tiada apa yang diketahui akan terjadi di masa depan.Kita hanya merancang.Andai sebaliknya terjadi...Tabah dan redhalah.kerana setiap sesuatu pasti ada hikmahnya... (=



@...Sha Awifa...@

Monday, November 22, 2010

"Bila Kenduri_Korban"

Seperti hamba allah yang laen....family Aye tak terkecuali dari melakukan aktiviti korban sempena raya haji atau korban. Dengan senang hati Abah Aye telah mengorbankan seekor dari hasil ternakannya iaitu seekor Kerbau pada raya ke-2 (Khamis). Asalnya nak buat korban jew kat umah and sedekah daging pada orang kampung. Abah xnak buat kenduri. Tapi ramai pulak kawan2 dia nak datang tolong. Jadi xelok la kalo tetamu datang xjamu pape kan. So, buatlah kenduri skali.... Boleh kata tiap2 tahun bila tiba raya haji kan, umah Aye mesti ade wat korban+kenduri.. Dah jadi macam aktiviti yang harus buat dalam family Aye...

Sapa xnah tengok..nie la kerbau! hehe

Nie plak kambing!hahaha
Nak dijadikan cerita, kawan abah sponsor kambing sekor tok wat kenduri. so, ape lagi...memang meriah la...bertambah menu lauk hari tue.hehe

Sup tulang! my fevret...hehe nyum2
Nie antara lauk yang ade pada hari tue. Sangat sedap.. Aye suker sangat...daging fresh kan...fuhhh memang menjilat jari.hehehe kena pulak cicah dengan air asam...perghhhh lagi la sedap!hadoi...slurppppp....Dapat makan memang sedap..tapi bila time nak mengemas....hadoi...lenguh 1 badan.heeeee


Separuh rumah pinggan mangkuk!huhu
Haa...dah habis kenduri keja mengemas umah lew pulak!huhu sangat penat... Aye siap kena cuci kawah lagi.warghhhhhh letih woo....xsempat mek gambo.dah penat sangat.hehe ngatkan tunggu kawen baru kena cuci kawah..lom kawen pun dah kena.hik3 pengalaman. t mak metua suh cuci kawah dah terer dah.hahaha



@...Sha Awifa...@

"Hari Anugerah ex-Sekolah Rendah"

Hari cuti yang Aye bangun awal!sungguh xku sangka..hehe sebab selalunya bila kat kampung..Aye akan bangun subah pas tue tido balik sampai la tengah hari.hahaha anak dara pemalas!


Ini la sekolah Aye masa zaman kanak2 dulu...hehe
Akhirnya setelah berbelas tahun tinggalkan sekolah neh, tanggal 14 Nov 2010 menjadi sejarah. Cheeewah! kan dah bermadah...hehe xdela... 2 hari sebelum raya haji sekolah turun temurun family Aye neh ada wat hari anugerah. memang turun temurun la. Abah sampai la ke my lil hero skang neh sume sekolah rendah kat situ.heheh ape leh buat di situ la kampung halamanku...dan di situ jugalah aku membesar.hehe opsss! betulkan ayat..kampung ku bukan kat situ. kampung ku Kg Sumatera sebelah kampung sekolah neh.hehehe
Masa Aye g sekolah masa hari anugerah my lil hero neh sangat2 la segan. sebab ade lagi cikgu yang pernah mengajar Aye dulu2.hehe cam besa la... Ayat kalo jupe.... "Bila nak kawen?nak jemput majlis kew?" Haha Aye lom sempat cakap pape dah kena plak sembur dengan ayat2 cam tue.ehehe sabo jela!


Nie la my lil hero wif my mom.. Sangat nakal ini budak!haha tapi bakal dinaekkan pangkat dri pengawas PSS jadi pengawas sekolah tahun hadapan.sungguh xpercaya!Juga pelajar target UPSR.cess!baca buku malas tp cam mana leh jadi pelajar target.heran Aye! tapi Aye bangga dengan my lil hero neh.buku xbaca tp peksa dapat gak no 3.hahaha
Ada jugak la persembahan masa hari nie...and my lil hero ambil bahagian jugak dalam choral speaking.haha sangat kelakar mereka punya 'choral speaking' sebab vers bahasa melayu.hehehe sempat juga la Aye rakam..hehehe bertajuk "1 Malaysia".nak upld kat sini tapi xley plak. nanti Aye try upld laen k...

Aye pusing2 jugak la sekolah lama Aye neh..tengok xbanyak perubahan. cuma ada tambahan beberapa bangunan baru..huhu ok la.. zaman Aye dulu xda makmal komputer n makmal sains tapi dorang skang dah ada kemudahan tue.hehe walaupun makmal komputer yang tanpa komputer.hik3

Selesai je sume Aye pun balik melengkor kat umah!haha tue jew rutin bila bercuti di kampung.Sangat best!


@...Sha Awifa...@

Sunday, November 21, 2010

"Tidak ku duga!"

Sangat penat....... Baru sampai jew Koi 3 ptg td...hehe Gerak koi 10.30 koi 3 bawu sampai...sangat lambat..selalunya kalo koi 10.30 gerak dari kemunting koi 2. dah leh sampai. Tapi malang nasibku hari nie.. semuanya akibat kecuaian sikapku sendiri.hmmmm

SEBAB:

1) Tiket bus dari Kemunting-Kuala lumpur "HABIS" dijual bagi waktu siang. yang tinggal malam jew!

2) Bertambah penat bila terpaksa transit bus dari Kemunting-Ipoh.sebab nak balik awal terpaksa la.

3) Pastue dari Ipoh-Kuala Lumpur...Hadoi sangat penat! hmm xkan berlaku lagi di masa kan datang!

Tapi apa pun pengalaman ini sangat bermakna untuk Aye..Haha dapat juga pusing2 Ipoh...walaupun dok dalam bus jew...

PENGAJARANNYA:

1) Jangan beli tiket on da spot...nak balik baru terhegeh2 nak beli. Jadi cam Aye hari nie la...huhu sedey =(

2) Turun je bus kena beli tiket terus.. maksudnya beli la seminggu awal dari tarikh nak balik walaupun baru je sampai di kampung halaman.

Padan muka Aye... Lain kali buat lagi! Hadoi..penat sangat hari nie... 2 kali transit bus..baru sampai KL.
Kematu bontot taw x..hmmm pengajaran sangat berguna. xkan Aye ulang untuk ke-2 kalinya.hahahaha

Friday, November 12, 2010

Sekelip mata........habis!

Banyak mana pun kita ader mesti bole habis dengan sekelip mata. Wow! sangat2 hebat kuasa duit kan..Sume benda pakai duit. Masuk toilet pun kena bayar.hehe Xde yang free la...hmmm nak dijadikan cerita. Last week, Aye ade la wet lebih2 sikit... Pas tue Aye Ajak Mr. Q gik menghabiskan. Haha so..memang cepat abis... and sekelip mata jew..Hehe tapi Aye boleh berbangga lagi la sebab habis ke arah kebaikan. hihihi....


Beg neh Aye beli dengan isi dalam die...ratusan jugak la.
xpadan dengan kecik cinonet.huhuh


Ini la isi kat dalam beg tadi..hehe pink lagi taw!hihi

Haa..jeng2..ini plak isi kat dalam dia. Anting2 jew tinggal.
yang 1 lagi Aye dah pakai.hehe
 
Ini la yang sepatutnya ada dalam bekas satu agi..
Tapi berada di kaki Aye dah.hehe

Ini je yang Aye shopping tok Aye...Xda laen dah..hehehe dah minat..kena beli juga la kan. Tapi bagus gak beli mender cam neh...duit tau ilang ke mana kan. xda la hilang xp punca... t bila2 terdesak jual laku agi kan.heheh kalo beli laen guna sampai hancur la.jual xlaku dah. Hehe  and Aye belikan sesuatu untuk Mr. Q. Mesti kena beli...hadiah tok dia.hehehe

Kat dalam fitting room. sempat agi posing kan.hehe

Dan ini juga...sangat lembut dan selesa di pakai.hehehe

Puas hati bila bole belikan yang tersayang sesuatu...Hehe sangat suka.. tambah2 g shopping dengan Mr. Q. sangat best sebab dia pun kaki shopping gak cam Aye.hehehe Thanks sayang!



@...Sha Awifa...@

Terkenang kisah semalam....

Hahaha pagi2 lagi dah buat Aye tersenyum sendiri..Lawak bila dikenangkan kembali peristiwa "semalam".Hihi memang cam nak gelak pecah perut... Cite die cam neh... Semalam kat umah pas balik keja kan... Aye dengan rajinnya nak masak untuk dinner... Petang tue kan Aye ade post cakap xsabar nak balik umah kan..Haa memang sangat xsabar sebab Aye nak masak spesel.... memang spesel habis la. orang kata 'kalo maak metua lalu blakang pun xsedar la'.hahaha

Ini la lauk yang Aye masak malam semalam.
 Malangnya,excited sangat nak makan sampai lupa nak amek gamba dulu.
 Dah tinggal kepala baru sedar.hahaha memang kusyuk giler makan.
 Ini 'ikan pekasam goreng' benarnyer.hihihi tinggal kepala jew. Badan dah lesap.

Ini la ghupernyer masa belum digoreng. 'Ikan Pekasam" homemade taw..
Haha Aye wat sendiri taw. Jangan xcaya! Lepas neh nak makan xpayah beli.
Leh buat sendiri. yehaaaaaaaa........Aye xcaye Aye berjaya experimen neh.hik3

Masa kat opis Aye terpikir nak balik goreng 'ikan pekasam' neh. Dah seminggu Aye wat tapi lum try goreng gik. sekali goreng sedap la pulak. Hehe xsia2 menuntut dengan mak. Sib baek jadik. Takut gak kalo xjadi kan.hehehe kalo xjadi cik pah la makan jawabnya.huhu sib baek jadi so nanti leh buat lagi. My fevret jugak la ikan pekasam neh.hehehehe

Tamat la kisah semalam. kenyang perut tidur lena sampai pagi.hehe



@...Sha Awifa...@

Thursday, November 11, 2010

Tak sabar nak balik keja!

Owh sayang!

Aye sangat xasabar nak balik umah pas habis keja...

Ada sesuatu Aye nak buat kat umah t.hehehehe

Nanti Aye share kat sini Aye buat ape kay...

hehehe yehaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!


Sangat excited tunggu nak balik!weeeeee



@...Sha Awifa...@



Wednesday, November 10, 2010

30 Perkara Perempuan Tak Sempat Bagitau Lelaki..

Aye jumpa neh kat FB kat page 1 of ma fren..jum membaca dan merenungi..hehehe

...............................................................................................
Dahsyat sungguh pompuan ni...banyak perkara yang mana perempuan lebih suka difahami secara tersirat. ye ke tak sempat bagitau?silakan baca.

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi/Assalamualaikum' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.



Note: tidak semestinya 30 perkara diatas semuanya wujud dalam diri setiap wanita..tapi zaman sekarang ni lelaki pun ramai yang 'apply' perkara-perkara diatas tu . :-)

 
 
 
@...Sha Awifa...@

Jangan lebih-lebih!

Kenapa manusia xbole tengok manusia laen senang, bahagia gembira dan sewaktu dengannya? kenape ea? Sakit ke kalo tengok orang laen happy? x kan? Aye xganggu hidup orang tapi kenapa ade jew yang nak ganggu hidup Aye..hmmm tolonglah wahai manusia. xelok dengki n skt hati dengan orang laen. semua manusia berhak merasai kebahagiaan..doakanlah yangterbaek untuk setiap insan.

....WALAU APE PUN....
Dengan bangganya Aye nak cakap...........

Ada yang xpuas hati kew?hehe

Aye xkesah orang nak cakp ape pun.lantak la! yang banyak bunyik tue bukan ape...mesti jeles kan?haha Aye tau...(prasan plak) and lagi satu..kepada bunyi2 yang kureng enak tue hentikanlah.wat penat je korang susahkan kepala otak pikir sal kite orang neh.membazir air liur jek..hehe ape pun thanks taw melakukan pembaziran terhadap kami. =)



@...Sha Awifa...@

Thanks n lurve all!!!