Tuesday, May 31, 2011

Jawapan untuk hari esok.

31st May 2011 adalah hari ini...
Esok sudah menjangkau 1st June 2011.

Setiap detik yang berlalu adalah kenangan.
Untuk kau kenangi hingga akhir waktu.

Esok tidak menjanjikan apa-apa padamu.
Esok juga tersimpan sejuta rahsia.

Andai kau masih mampu melihat mentari esok..
Bersyukurlah.....

Andai kau masih mampu tersenyum esoknya..
Bergembiralah....

Esok hanya mampu dijawab oleh esok.
Jangan kau menduga sesuatu yang bukan milikmu.

Mohonlah......agar esok.... 

Membenarkan kita bersama lagi...
Bertemu dan mencipta kenangan...

Esok adalah milikNYA...
Esok juga milik kita andai berkesempatan.





*Ya Allah....berikanlah hari esok untuk aku....aminnn


@...Sha Awifa...@

Rasa ini.


Apakah yang kau rasa?
Apakah yang aku rasa?
Apakah yang mereka rasa?
Adakah rasa kita sama?


Kau merasakan sebegitu....
Aku merasai begini....
Adakah mereka juga serupa?


Setiap rasa....hanya kita yang tahu.


Kau tahu rasa hatimu....
Aku tahu rasa hatiku...
Mereka tahu rasa hati mereka.


Tetapi kita tahu....semua rasa adalah sama.
Yang membezakan cuma aku, kau atau mereka.


Rasamu hanya milikmu....bukan aku atau mereka.
Rasa aku hanya milikku....bukan kau atau mereka.
Rasa mereka hanya milik mereka...bukan kau atau aku.


Simpanlah rasamu....jangan sampai kau hilang rasa.
Biarlah rasa ku...jangan kau cuba mencurinya.
Biarlah ia terus abadi di jiwa.
Untuk terus menjalani kehidupan sebagai manusia.


Tanpa rasa kau tak mampu berdiri.
Tanpa rasa kau bukan siapa-siapa.








**Jagalah rasa itu..jangan cemarinya.... =)



@...Sha Awifa...@

Monday, May 30, 2011

Sabar itu lautan keindahan.

---------------------------------------------------------------------------

Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quranul Karim Yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang,sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar"(153.)



Sifat SABAR terbahagi kepada dua bahagian:

1 - Maqamat :

Maqamat ialah perjuangan atau usaha serta mujahadah yang kita lakukan dengan tujuan untuk mendatangkan sifat tersebut.

2 - Ahwal

Ahwal ini merupakan suatu perasaan yang timbul dengan sendirinya terhadap diri kita.Tidak kira samaada perasaan itu berbentuk gembira,bahagia,senang, sedih ,marah dan sebagainya.

Al Imam Al Habib Abdullah bin Alwi Al Haddad di dalam kitabnya telah membahagikan sifat sabar ini kepada empat bahagian.

i ) Sabar di dalam melaksanakan ketaatan sewaktu beribadat kepada Allah s.w.t.

Untuk melahirkan sifat sabar yang sebenarnya terhadap perkara perkara ketaatan ini hendaklah setiap ketaatan yang kita datangkan itu disertai bersama dengan perasaan ihklas yang lahir di dalam hati kita.Ini kerana untuk melahirkan perasaan ihklas ini bukan suatu perkara yang mudah dan senang.Ianya bukan boleh dibuat -buat begitu sahaja tanpa merasakan sesuatu yang benar-benar ihklas lahir dari lubuk hati kita.Maka inilah yang dinamakan ahwal.Bila mana kita telah mampu mendatangkan sifat ini dengan penuh usaha dari kita maka secara automatiknya kita telah mampu untuk meninggikan maqamat atau kedudukan kita di sisi Allah s.w.t. dalam perkara sabar ini.

Terkadang kita merasakan bahawa untuk melakukan sesuatu perkara taat merupakan suatu perkara yang senang sekali.Kita boleh sahaja menunaikan solat fardhu lima kali setiap hari,kita boleh saja berpuasa wajib di bulan Ramadhan secara keseluruhannya ,begitu juga dengan puasa -puasa sunat dan solat-solat sunat,kita bila-bila masa sahaja boleh memberikan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan dari kita.
Tetapi apakah selama kita menunaikan ketaatan kita kepada Allah s.w.t.disertai juga dengan sifat ihklas tadi.Alangkah ruginya kita apabila setiap perkara taat yang kita usahakan pagi petang siang dan malam cuma semata-mata kerana makhluk Allah s.w.t sahaja tetapi bukan kerana yang Maha suci.Setiap solat yang kita tunaikan semata-mata ingin dilihat oleh orang lain dan ingin mendapatkan pujian dari mereka.Setiap puasa yang kita usahakan sepanjang hari,kita merasakan bahawa itu merupakan suatu perkara terpaksa bagi kita,bukan dengan kemahuan yang kita inginkan atau ingin menunjuk-nunjuk bahawa kitalah orang yang paling rajin menunaikan puasa sunat setiap minggu,demikian juga bantuan yang kita hulurkan kepada sesiapa sahaja semata-mata ingin mendapatkan imbalan atau balasan dari mereka tanpa kita sedikit pun menyandarkan kepada Allah s.w.t,apatah lagi hendak disertai dengan perasaan ikhlas.

Sekiranya segala sebab-sebab sebegini masih lagi meliputi di tubuh badan dan jiwa kita, setiap amal kebaikan yang kita lakukan sudah sekian banyak terjual dengan sifat sum'ah dan riak kita dan setiap perkara-perkara kebaikan yang sudah sekian lama kita kerjakan sudah terjual semuanya dengan segala sifat mazmumah dari kita maka kita sendiri boleh merasakan bahawa maqam sabar kita terhadap perkara-perkara taat di sisi Allah s.w.t. masih terlalu jauh lagi dari kita.Tetapi bila mana ianya dapat kita kawal dengan rapi ,setiap kebaikan dan ketaatan yang kita usahakan sentiasa dengan tawadhuk dan rendah diri kepada Allah s.w.t.,sentiasa kekal di hati kita untuk mendapatkan keredhaan dari Allah s.w.t. maka ketika itu kita di sisi Allah s.w.t.berada di maqam yang tinggi dan layak diberi title sebagai ? justeru kerana kedudukan kita telah sampai ke tahap ?

Penulis rasa ada baiknya kalau kita mengimbas kembali bagaimana kedudukan atau maqam nabi s.a.w. dan para sahabat terdahulu dalam melaksanakan ketaatan mereka kepada Allah s.w.t.Bagaimana perasaan mereka setelah mana mereka mampu untuk menghadirkan diri ke masjid nabi walaupun mereka terpaksa menghadapi suasana yang sejuk serta panas namun mereka tetap tidak mahu untuk melepaskan peluang dan merebut pahala solat tahajjud dan qiamullail lainnya sehinggakan mereka merasakan begitu sedih dan sunyi apabila waktu solat tahajjud kian berakhir.Diceritakan dalam sejarah sampai-sampai ada dikalangan mereka menangis apabila waktu solat malam berakhir dan mereka tidak sempat untuk memakmurkannya.Mengapa perasaan seperti ini ada pada para sahabat nabi dan tidak sedikit pun tercurah ke dalam hati kita ?

Tidak lain dan tidak bukan ini adalah kerana kelazatan beribadat telah sebati dalam jiwa mereka.Ketaatan dan kesabaran mereka dalam melaksanakan ibadat sememangnya telah berada di kemuncak yang tertinggi di sisi Allah s.w.t.Kita lihat pula kepada seorang ahli feqih dan tasauf yang terkenal iaitu Imam Zakaria Al-Ansori,yang mana termaktub dalam sejarahnya,bahawa sepanjang hidup beliau dalam dunia ibadat,beliau tidak mahu sembahyang dengan cara duduk walaupun umur beliau menjangkau ratusan tahun dan ketuaannya terserlah.Sehinggakan ketika sembahyang badan beliau bergoyang ke sana ke mari namun beliau tetap tidak mahu duduk,walaupun di sana beliau telah diberi saranan oleh sahabat-sahabat dan juga

murid-muridnya agar beliau duduk sahaja ketika sembahyang kerana memandangkan tenaganya yang kian lemah.Apabila ditanya kepada beliau,mengapa tuan tetap juga mahu berdiri ketika sembahyang sedangkan tuan terlalu lemah untuk berdiri.Bagaimana dengan jawapan beliau. Beliau mengatakan bahawa yang menyebabkan saya untuk terus berdiri kerana nikmat dan kelazatan qiam ketika sembahyang itu adalah sesuatu yang sangat ternilai bagi saya.Cuba kita bayangkan,sedangkan di sana telah ada keringanan hukum yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap orang yang tidak mampu berdiri ketika bersembahyang.Bagaimana dengan kita.Apakah sebab yang mendorong mereka untuk sampai ke tahap itu.



ii) Sabar terhadap perkara-perkara maksiat

Seterusnya marilah bersama-sama kita lihat bagaimana huraian terhadap pembahagian kedua iaitu sabar terhadap perkara-perkara maksiat.Apakah tindakan yang sewajarnya yang perlu kita lakukan bila mana kita berhadapan dengan perlakuan maksiat yang berlaku dihadapan mata kita.Pada hakikatnya untuk mendatangkan sifat sabar terhadap perkara maksiat ini lebih berat daripada kita mengelak diri dari mendatangkan sifat -sifat mazmumah dalam peribadatan kita kepada Allah s.w.t. sebagaimana yang kita bincangkan pada bahagian pertama tadi.
Kalau kita lihat pada bahagian yang pertama tadi juga ia merupakan suatu perkara yang ringan untuk dilaksanakan bagi orang yang diberi kemudahan oleh Allah s.w.t. manakala ianya akan menjadi berat bagi orang yang tidak mendapatkan hidayah dan petunjuk daripada Allah s.w.t.Penulis mengatakan bahawa untuk sabar dalam perkara maksiat ini lebih berat daripada yang pertama kerana ianya memerlukan usaha yang bersungguh-sungguh dan paksaan yang kuat untuk meninggalkannya.Sekiranya tanpa usaha dan paksaan dari kita sudah tentu perkara maksiat ini tidak akan lekang dari kita.

Al Imam Al Habib Ibnu Alwi Al Haddad dalam pembicaraannya dalam masalah ini telah memberikan suatu peringatan kepada kita dengan sekeras-kerasnya supaya jangan sekali-kali kita cuba untuk mengingati atau mengimbas kembali segala sejarah buruk dan segala perlakuan maksiat yang telah kita lakukan sewaktu masa dahulu.Walaupun pada masa ini kita menganggap bahawa kita telah pun berada di dalam golongan orang-orang yang selalu mengingati Allah s.w.t.Tetapi jangan sekali-kali kita merasakan bahawa diri kita mampu untuk mengatasi segala maksiat yang berlaku terhadap diri kita dan di hadapan mata kita.Tidak bererti kita mampu untuk menghindarkan diri kita ,walaupun di dalam kepala kita terkumpul ayat-ayat Al-Quranul karim,terhimpun hadis-hadis nabi s.a.w.,termaktub di dalam benak kita segala ilmu yang telah kita timba semenjak dari tahun pertama pengajian kita di bumi Mesir ini sehinggalah ke hari ini.Ini kerana walaupun kita sekarang berada di maqam yang tertinggi tetapi sekali kita teringat sahaja terhadap keseronokan dosa dan keenakan maksiat yang telah kita lakukan suatu masa dahulu maka secara spontan perasaan tersebut akan terlintas di hati kita untuk kita kerjakan bagi kali kedua.

Jelas sekali perkara ini amat berbahaya kepada kita sekiranya tidak ada paksaan dari kita untuk meninggalkan segala ingatan tersebut.Jadi seandainya kita mengingati segala dosa kesalahan kita yang telah silam itu akan membuat kita lebih menyesal dan insaf dengan sebenar-benarnya dan sekaligus akan meningkatkan kedudukan atau maqam kita kepada maqam taubah dan istighfar itu adalah suatu yang baik tetapi yang terlebih baik sekali ialah tidak mengingati sama sekali perkara-perkara hitam yang telah kita lakukan dahulu.Al Imam Al Habib Ibnu Alwi Al Haddad dalam kitabnya begitu kuat sekali menekankan perkara ini agar tidak mengingatinya kembali sehingga ia mengatakan bahawa lebih ringan masuk neraka daripada kita terjerumus kembali ke dunia maksiat akibat perbuatan kita terus-menerus membayangkan keindahan maksiat yang telah kita lakukan beberapa waktu dahulu.

iii ) Sabar terhadap perkara-perkara yang tidak diingini

Sabar dalam perkara -perkara yang tidak diingini atau dibenci terbahagi kepada dua bahagian:

1- sabar kita sewaktu ditimpa sebarang bencana atau malapetaka.

I.e. sabar ketika kita menerima sebarang bentuk malapetaka atau musibah yang bukan sebab daripada seseorang hamba atau makhluk Allah s.w.t tetapi ianya adalah terus dari Allah s.w.t umpamanya sakit ,hilang dan musnah harta kita akibat banjir yang melanda,ribut taufan yang memusnahkan segala-galanya dan sebagainya. Bagaimana perasaan kita sewaktu kita kehilangan seseorang yang amat kita sayangi,bagaimana perasaan kita sewaktu rumah yang kita tinggal dijilat api semuanya,bagaimana perasaan kita sewaktu kita sihat walafiat tiba-tiba Allah datangkan kepada kita suatu penyakit yang amat sukar untuk diubati.

Sudah tentunya ketika berhadapan dengan perkara-perkara atau musibah sebegini kita akan mengeluh dan mengadu ke sana dan ke mari untuk menyatakan perasaan kita yang kita tanggung waktu itu.Ketika inilah ujian sebenar yang menimpa kita akan menentukan kita sama ada kita sabar atau tidak untukk menghadapinya .Bagi seseorang yang telah biasa dengan maqam sabar ini sudah tentunya mudah bagi dirinya untuk menyandarkan bahawa ini merupakan suatu ujian Allah kepada dirinya sekaligus maqam al qada' dan qadar telah tersemai dalam dirinya walaupun pelbagai sebab telah tersedia ada di hadapannya sebagai suatu illah bagi peristiwa-peristiwa yang telah berlaku terhadap dirinya,namun kesemuanya itu tetap menjadi suatu perkara yang telah disandarkan kepada Allah s.w.t.

Bagi seseorang yang sentiasa mengeluh dan terus mengadu ke sana dan ke mari seolah-olahnya ia tidak setuju dengan al qada' dan al qadar yang telah diturunkan kepadanya.Tetapi tidaklah semua keluhan yang kita luahkan itu merupakan ketidak setujuan kita terhadap musibah yang ditimpakan kepada kita contohnya lelehan air mata yang turun dari kelopak mata kita sewaktu ditimpa sebarang musibah atau kita menahan sebarang kesakitan dan sekaligus kita tidak mengadu ke sana dan ke mari itu tidaklah dinamakan kita tidak sabar terhadap ujian yang ditimpakan kepada kita atau dengan kata lain itu tidaklah bertentangan dengan maqam sabar yang kita bicarakan ini.Gambaran seperti ini jelas sekali tidak mengapa sebagaimana yang berlaku terhadap junjungan kita nabi besar Muhammad s.a.w. sewaktu kewafatan seorang anak lelaki kesayangan beliau iaitu yang bernama Ibrahim.

Di mana pada waktu itu beliau tidak lagi dapat menahan kesedihan sehingga mengalir air mata beliau,sebagaimana menurut maksud sabdanya : "Sesungguhnya dengan air mata yang menitis ,dengan hati yang berdukacita,sesungguhnya dengan kami sangat berdukacita sekali sewaktu kami berpisah dengan anda"

Itu adalah merupakan suatu keadaan ketika mana nabi melepaskan putera beliau yang bernama Ibrahim dengan lelehan air mata yang tidak dapat dibendung lagi kerana terlalu sedih , di mana setelah menerima asuhan dari nabi anak tersebut menghembuskan nafasnya yang terakhir.


Pengarang : Lenggang Kangkung
---------------------------------------------------------------------------------


**Saya sentiasa berdoa agar Allah memberikan saya kesabaran dalam apa jua keadaan yang menimpa....Saya sentiasa memohon darinya..agar saya akanmenjadi lebih tenang menghadapi sesuatu.


@...Sha Awifa...@

Thank you.

Thank you Allah.

Kerna memberikan aku kesempatan menjalani hari ini.

Kerna membiarkan aku terus di sinari mentari.

Kerna terus membuatkan aku merasai bahagia.

Kerna terus menghadiahkan aku kegembiraan.




Thank You Allah.

Thank you for everything.







**Sangat rindu akan familyku...




@...Sha Awifa...@

Ketenangan milikku kini.

Sesungguhnya.....aku bahagia.
Terlalu bahagia....
Andai kau di tempatku pasti kau tidak akan begini.
Alhamdulillah...allah maha kaya....
Aku tenang dan lapang sekali...
Setelah segalanya kuketahui...

Terima Kasih Ya Allah....
Atas nikmat dan kurnia mu...
Untuk mendewasakan aku...
Membuatkan aku lebih memaham..
Erti kehidupan....sebenar............

Wahai hati....tenanglahkau
Semuanya telah kau perolehi...
Peliharalah rasamu wahai hatiku...
Agar ku terus menemui kedamaiaan.






**Thank god...ku bebas dari bebanan jiwa yang dtanggung....aminnnn


@...Sha Awifa...@

Sunday, May 29, 2011

Pengalaman mengajar aku untuk terus hidup.

Perjalanan yang kulalui penuh onak duri....
Setiap langkah ku atur satu persatu...
Ku bimbang andai ku tersalah....
Hingga membuatkan kau berpaling...

Perjalanan hidup ini bukan mudah...
Dugaan dan rintangan silih berganti..
Andai aku lemah...aku akan tersungkur di pertengahan
Aku harus kuat...untuk meniti setiap suratan....

Sentiasa ku momohon dariNya...
Titipkanlah kesabaran dalam setiap langkahku....
Cambahkanlah kasih sayang bukan kebencian dalam hatiku...
Tanamkanlah pokok keimanan dalam diriku....

Untuk terus melangkah...aku harus tabah.
Untuk terus berlari...aku harus berusaha.
Untuk terus berdiri...aku harus bersabar.
Untuk itu...ku mohon darinya....

Simpanlah airmataku andai itu takdirku.
Ku tak ingin menangisi pemberianmu.
Ku tahu semuanya pasti hadiah buatku.
Sebagai pengajaran semasa hidupku.


Ku mohon kesabaran.....
ku mohon kekuatan.....
ku mohon ketabahan....
Untuk meneruskan langkah prjalanan ini....




**Ku mohon bekalan kesabaran dan ketabahn dalam menempuhi setiap dugaanmu ya allah.



@...Sha Awifa...@

Hanyut di lautan duka.

Kerna sayangkan awak...............kurenangi lautan duka di jiwa.
Kerna sayangkan awak...............ku berkayuh mencari tepian.
Kerna sayangkan awak..............ku merelakan hati dibanjiri  air mata.
Kerna sayangkan awak.............ku menelan segala yang pahit.
Kerna sayangkan awak.............kubiarkan segalanya terjadi.
Kerna sayangkan awak.............kuterus tersenyum..........

Tapi.........

Kerna sayangkan awak...............ku merawat hati sendiri.
Kerna sayangkan awak.............. ku mencari rasa yang menghilang.
Kerna sayangkan awak...............ku menangis tak berairmata.
Kerna sayangkan awak...............ku memendam segala keluh kesah.

Tapi.........

Takdir tuhan lebih hebat..... dari yang pernah ku fikirkan.
Tak pernah ku mengharap ia terjadi sebegini rupa.
Tak pernah ku bermimpi ia berlaku di siang hari.
Tak mampu aku lalui ini semua jika bukan kerna sayangkan awak.

Andai itu yang kau mahukan....teruskan langkahku.
Kerna aku tak akan menghalang andai itu keinginanmu.
Tetapi andai singgah di pengetahuanku....
Kau pasti tahu apa kan berlaku............


Pesanku.....

Andai kau mengasihi...renunglah sejenak.
Andai kau mengingini..sampaikan padaku.
Andai kau menyayangi...tepuk dada tanya sama hati.

Jikalau itu pilihanmu...ku merelakan...................








@...Sha Awifa...@

Saturday, May 28, 2011

Ya Allah....

Kuatkanlah hatiku...

Berilah aku kesabaran atas ujianmu ini...

Sembuhkanlah hatiku....


aminnnn....













@...Sha Awifa...@

pokok hati dipukul badai.


POKOK


Tersesat malu bertanya tak tahu tak tahu kemana
Terlalu banyak alasannya
Duk terdiam
Menyusur di kaki lima terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang patah sayap diduga
Seandainya rebah kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu terlupa apa yang belum
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang patah sayap diduga
Seandainya rebah kau masih ada

Kau masih ada..
Kau masih ada..
Kau masih ada..
Kau masih adaaaaa…… ooooooooo!

Terlalu mahu dan mahu terlupa apa yang belum
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh






**Ya tuhanku...kau maha adil...berilah aku petunjuk ya allah,,,,, 




@...Sha Awifa...@

Friday, May 27, 2011

Sebab dan punca untuk kurus.


Kurus??Siapa rasa dia kurus??meh nak bagi hadiah..hehehe jangan tertipu okay...no hadiah2 eh...sesaje jek.....bosan-bosan nie aku mencari hiburan sendiri.huhuhu

Tetiba aku terkenangkan zaman mudo-mudo dolu...memang terkenag habis la.Zaman sekolah dulu aku comey lote habis la orang kata...bukan aku kata kay...hahaha sebab aku punya berat mencecah 55kg taw...berat kan...Cee bayangkan cam mana ghuper aku time tue...gomok okay!!!Dalam kata lain tembam gila..debab jew badan...Pipi tembam jew....kalo pakai spec mato besar tue komfom tak chantek la.Sebab kalo sonyum sikit jew dah terangkat ke atas...btol tak aku cakap??cee bayang tengok la cam mana...lawak okay!

Masa tue seluar jeans aku mencecah saiz 28 taw...hebat kan??itu pun ketat jew kat peha...tapi saving punya pasal pakai jew wat donno tak kuasa nak beli baru...hahaha lantak kau la nak cakap apew...masa zaman tue la...skarang dah takder wat kojo gilo cam gitu dah.sekarang sudah agak bersopan santun la.muahahah

Walaupun zaman sekolah dulu aku aktif gila bersukan tapi berat badan sama jew tak turun-turun. Apa boleh buat...badan sehat...otak cergas tak di bebani apa-apa lagi kan. Bukan macam sekarang...macam-macam benda dah perlu dipikirkan....Hihihi,..... and itu antara tanda-tanda yang bila umur meningkat tanggungjawab perlu dipikul selari dengan peredaran masa. Tak paham??? hahaha lantak la..aku pun tak berapa nak paham sangat sebenarnya.hahahaha

Back to the main point....aku nak citer cam mana dari berat aku dari 55kg sekarang dah tinggal 43kg tak naik tak turun. Cam mana der??? percaya??? huhuhu berat aku dah 3 tahun tak naik tak turun..Mungkin pemakanan aku tak betol kot...huhuh tapi aku still lagi dalam ketegori berat ideal...hehehe okay la tue kan...

Tapi aku tak suka la kurus-kurus sangat...sebab bila raba-raba badan sendiri rasa tak best jew...rasa tulang jew.orang kata boleh main gitar la...hahaha Kalau tak takkan la sampai ada kawan-kawanku panggil skeleton.huhuhu Keding pun ada jugak...hahaha sian kan aku. sebab aku gomok lagi elok kot...kurus-kurus nie aku punya confident tue macam kurang sikit la.hahahah pelik jew ayat aku neh...hahaha lantak ko la.ada aku kesah??

Bab makan aku memang hebat...aku memang kuat giler kot makan...sebab aku punya selera memang besar.hahaha kalau time lunch g makan ngan opismate aku dowang macam agak terkejut jugak la...mau taknya...sekali makan aku hentam 2,3 jenis makanan....contohnya kalo aku makan nasi ayam kan....habis nasik ayam aku  melantak yong tau foo plak...hahaha selera makan aku memang melampau gila.
Takdo nyer nak malu-malu...bukan kau la kalau malu bab makan.

Aku rasa kan memang ada cacing yang dok mentedarah makanan yang aku makan tue.Dia tunggu jew kat usus aku kan sambil nganga mulut besar-besar semata-mata nak mencurik makanan yang aku makan.ceeeooot btoi...tak sempat nak proses jadi zat tok badan aku membosardan mencomel sikit. hadoi la...hahaha ada jugak la budak-budak nie cakap aku neh bercacing cam kanak-kanak. setahu aku kalau bercacing kanak-kanak jew kan..orang tua ada jugak kew cam tue??huhuhu kalau ada kenapa aku tak penah tahu ea?heeee ^^, sebab aku bukan jenis yang amek tahu kot.hahahah kalo betol ada..aku la orang pertama mangsa cacing-cacing rakus teu.

Apa-apa pun aku nie nak bagitau aku dalam proses nak gemukkan badan...aku tak nak banyak...aku nak cecah 50kg pun jadilah...hehehe azam tahun 2011 neh.hahaha orang berazam awal-awal tahun...aku neh dah tengah tahun ape kajadahnya baru nak berazam ntah...tapi tak per kan..bukan ada orang nak maki kau pun.hahaha kau beazam kew kau berzaman kew takde orang nak marah pun.

Tapi aku rasa aku kurus nie pun ada banyak faktor lain nie...aku rasa la...hehehe antaranya faktor usia aku kot.Yela...aku dah makin matang(cover..taknak cakap tua)..and macam-macam benda ada dalam kepala otak kau neh... suka duka rinag ria susah senang soronok tak seronok...hal di rumah hal di kampung hal di opis...hal adik-adik aku hal mak bapak aku..hal sedara mara aku hal kawan-kawan aku hal peribadi aku.mauahahha macam-macam kan sekarang kita kena pikir..kalau dulu enjoy jew zaman belajar..takda duit mintak kat family...apa-apa hal tak amik kesah..sekarang dah kena pikir...dapat gaji nak bayar itu nak bayar ini...nak buat itu nak buat ini....wah...terasa macam banyak tanggungjawab pulak.huhuhu

Tapi aku bersyukur sangat sebab aku neh diketegorikan yang okay lagi la...sebab ada yang lagi bermasalah dari aku tapi tetap teruskan hidup jugak...tak guna aku nak merungut kan...sebab apa yang allah bagi adalah yang terbaik untuk menjadikan kita yang lebih baik. apa yang berlaku semuanya yang terbaik untuk kita... dengan berpegang pada kata-kata ini lah aku teruskan seriap langkah tanpa berpaling lagi...aku juga sudah mula belajar menerima and redha akan sesuatu yang terjadi...oppsss!!!!

Cukup-cukup...jangan biarkan aku mengarut lagi.hahaha okay la..aku sangat free hari jumaat kat opis nie.that y aku boleh merepek panjang berjela-jela cam nie.hahaha sebelum aku mengeluarkan seluruh isi hati kau baik aku gik buat air...lapo pulak rasanya.hahaha

----------------------------------------------------------------------------------

Jangan banyak makan hati sebab makan hati juga boleh menyumbang kepada kekurusan melampau..."macam aku"!!!

Korang nampak jew aku senyum aku gelak aku suka riang ria raya kan...tapi korang tak tau hati aku...demam kew...selesema kew dia kan..aku jew tau.hahaha kepada yang tak tau jangan nak buat tau membuat penilaian sendiri....(ditujukan kepada budak opis aku) sebab kalau dorang tengok aku tak banyak cakap macam takder mood jew mesti dorang cakap aku gaduh dengan BF.hey!!!tolong la..ingat aku cam korang kew???kalau gaduh pun takdernyer aku nak bawak datang opis.hohoho

@selingan memuaskan hati sendiri@
-----------------------------------------------------------------------------------




**Akanku usahakan mencecah 50kg....i'allah.... ^^, chaiyok...chaiyok.

(sesambil mengarut kat sini aku tengah layan lagu2 jiwang...hati berproblem kejap.hahah)



Syhhhhh................chiowwww!




@...Sha Awifa...@

Ku mengharap dan berharap.....

Ya Allah....

Aku redha seandainya semua yang terjadi adalah kebaikan untukku.

Kuatkanlah hati aku untuk terus menempuhi segala dugaan darimu itu.

Janganlah kau membiarkan aku tersungkur di pertengahan jalan.

Andai terjadi...kau kuatkan lah hati aku serta berikan aku kesabarn.

Permudahkanlah aku dalam segala urusan...

Peliharalah aku di jalan yang kau redhai...


Aminnn.....








@...Sha Awifa...@

Thursday, May 26, 2011

Marah vs geram.

Geram gilew kot time nie....!!!kalo boleh nampak berapi2 atas kepala kau nie...

Aku baru balik dari PIB...dekat opis aku nie.dah la penat berjalan gi opis tue pas tue dapat pulak sakit hati percuma.huh bikin wa geram jew!!!!!

Paling geram bila aye nak gik jumpa person in charge bahagian dot...dot...dot...

Benti la tanya reception dia...kat mana saya leh jupa dot...dot..dot...

Siap aku muka semanis kurma taw...kat situ...rasa cam kerang busuk pun iyer.huhuhu

Pas tue dia cakap apa taw....

"cik masuk je dalam...jalan terus pas tue tanya jew kat sapa2 kat dalam tue nak jumpa dot...dot...dot..."

Siap dengan muka takder perasaan...takleh blah btoi la....

Kalau korang hangin tak orang cakap cam tue???

Kalau kat dalam tue ada satu dua orang jew takpe...ini belambak orang ada.

Sume buzy wat kerjer memasing takkan tetiba aku nak tehegeh2 pergi kat table dorang kot...

Aku senang jew....terus belah.malas nak masuk...gi mam la ko kat situe...

Tak jumpa pun takper....dari panas hati cangak kat situe.

Boleh dikatakan kat sini dia punya reception sangat tak tau dia punya kerja.

Kalo customer masuk2 jew ko wat layan tak layan jew kompom tak nak datang dah next time.

Lagi2 plak manusia tue pomp...memalukan aku jew as pomp...

mano ko punya adab sopan santun berbudi bahasa ko???

At least tunjuk la aku jalan kat mana aku leh jupa dot..dot..dot...

Opis ko kan...bukan aku punya bapak punya opis..kalau aku punya bapak punya opis tak payah tanya kat ko la kan...kompom3 aku dah redah masuk jew.hurmmmmm

Tak salah kan...ko memang kena layan cust ko macam tue la...apa guna kalo ko mancangak jew kat meja ko sambil belek2 kuku...belek2 muka kan...membelek habis suma.

Pastue muka tak reti nak di maniskan langsung...sebab aku pomp kot...kalo jantan yang pergi kompom sengih sampai telinga dah tue.

Cam gampang!!!siyes aku hangin 1 badan!!!

Otw aku balik opis macam nak nanges jew rasa....

Bukan nak nanges sedey tapi geram punya pasal sebab aku xley buat pape!

Kalo aku ekot panas hati aku mau jew aku maki kat situ...tapi aku ingat lagi batas2 aku as pomp tambah2 bila kat public...xda la aku nak memalukan ko sampai cam tue....

Hadoi...manusia2....bertimbang rasa la sikit....

Aku rasa ko better gik seminar ke kursus kew cam mana nak jadi receptionist yang berjaya...taw3!!!

Sebabkan ko sorang habis satu department ko bau taik ayam tau tak.

Kesian2....udah lew tue.bio perangai cam manusia sket yer...

Kalau aku jumpa ko next time ko buat macam tue jugak..memang ku lancarkan keleseran mulutku yang lama dah ku simpan.hahahaha

Baru ko tau time tue opis ko tue tak tinggi sangat la kan!!!!




**Geram punya pasal balik opis bebal2...sib bek bos takder.boleh la aku melepak kejap tak wat kejew!hahaha



@...Sha Awifa...@

Wednesday, May 25, 2011

Sinarilah hari-hariku dengan kebahagiaan.

Pagi-pagi bila kat ofis neh kompom akanku layan lagu2 jiwang dulu...amik mood nak wat kerja sampai petang.hehehe macam tak logik jew bunyinya kan?tapi okay la...bersemangat sikit nak buat kerja.
Sesambil layan lagu2 neh best jugak...jum layan....hehehehe


.................MISSING...............

............................................................................................................

Aku Hanya Serangga


Mengapa aku tak dapat melupakanmu

Antara perjalanan
Suci menangkap waktu
Membuat aku rindu

Bukannya aku tewas dalam perjuangan
Membelai impian
Sebentar tadi aku
Lihat sinar matamu

Meronai garis-garis kesetiaan
Semakin kelam dan amat panjang
Bagaimana aku hendak melupakanmu
Dalam keheningan pagi sering bertemu
Untuk esok biarlah ia berlalu
Lantas membuang mata fikirku
Dalam kenangan begitu payah melupakanmu
Mungkin untuk selama-lamanya
Jadilah aku pengingat yang setia
Setelah aku tahu
Aku hanya serangga
Di taman belantara



...........................................................................................................

RINDU GILA KAT MISS SAKINAH....!!!!
............................................................................................................

Bukan Milikmu Lagi.

Takkan bisa diriku
Seperti yang kau mau
Karna diriku bukan milikmu lagi
Heyya.. hey.. yah..

Yang takkan pernah terhapus
Dan tak terlupakan
Dari dirimu
Lelaki yang pernah bersamaku
Dan mencintaiku sepenuh hatimu
Tapi ternyata kau pergi
Tinggalkan diriku
Cinta dan sluruh mimpiku


Kau takkan bisa jadikan diriku
Seperti yang kau mau
Karna ku bukan milikmu
Aku adalah wanita yang pernah
Kau sakiti, tapi kau tahu
Ku bukan milikmu lagi
(Ku bukan milikmu lagi)


Takkan bisa diriku
Seperti yang kau mau


Takkan pernah kusesali
Dan aku ragukan keputusan ini
Sebab hidup takkan berhenti sampai disini
Hanya karna dirimu


Tapi ternyata kau pergi
Tinggalkan diriku cintaku
Dan sluruh mimpiku


Artist: Agnes Monica


........................................................................................................


Tiba-tiba terlayan plak lagu  nie....heeee ^^,

Mungkihkah????



.........................................................................................................


Aku Bukan Untukmu

Artist: Rossa

Dahulu kau mencintaiku
Dahulu kau menginginkanku
Meskipun tak pernah ada jawabku
Tak berniat kau tinggalkan aku
Sekarang kau pergi menjauh
Sekarang kau tinggalkan aku
Disaat ku mulai mengharapkanmu
Dan kumohon maafkan aku
Aku menyesal tlah membuatmu menangis
Dan biarkan memilih yang lain
Tapi jangan pernah kau dustai takdirmu
Pasti itu terbaik untukmu
Janganlah lagi kau mengingatku kembali
Aku bukanlah untukmu
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Untuk diriku
Sekarang kau pergi menjauh
Sekarang kau tinggalkan aku
Disaat ku mulai mengharapkanmu
Dan kumohon maafkan aku
Aku menyesal tlah membuatmu menangis
Dan biarkan memilih yang lain
Tapi jangan pernah kau dustai takdirmu
Pasti itu terbaik untukmu
Janganlah lagi kau mengingatku kembali
Aku bukanlah untukmu
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Meski ku memohon dan meminta hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Untuk diriku

.............................................................................................................


*Kebelakangan nie selalu saja ku merindu kawanku sorang neh yang jauh di perantauan....kamo sangat2 bermakna dalam hidup aku.Sangat2 bertuah ada kamo sebagai kawanku....*

**THANK YOU.**




@...Sha Awifa...@

Tuesday, May 24, 2011

Step by step 2011.

(1)
saya dah bergelar seorang pekerja hampir 2 tahun...baru 2 tahun..ingatkan sudah lama. Tapi rasa sangat okay sebab agak stabil jugakla kehidupan saya kebelakangan nie... Sebab dalam tempoh 2 tahun nie saya dah tak keluarkan duit dari akaun ma & pa....am proud to be myself.

(2)
saya juga sorang pelajar lagi sebenarnya...saya akan habis dalam tempoh 4 tahun. tinggal beberapa tahun lagi nak habis....sangat tak sabar nak habiskan pengajian saya. And saya juga sangat bersyukur sebab saya mempunyai orang2 disekeliling yang banyak bagi sokongan. Terutama skali my family and of coz la ma sayang. dorang neh la sumber kekuatan saya untuk terus melangkah demi mengejar cita2 serta kehidupan yang sempurna. TQ so much semua..sayang semua!!! Rasanya jika tanpa sokongan mereka mungkin saya takkan berada di mana saya berada sekarang. Alhamdulillah.....

(3)
untuk terus mengukuhkan perjalanan hidup saya...saya berkeinginan untuk memiliki rumah sendiri. Insyaallah...semuanya dalam proses....diharapkan semuanya berjalan lancar seperti apa yang dirancang. bukan mudah untuk mendapatkan sesuatu....banyak dugaan dan rintangan sebelum berjaya. saya memerlukan rumah sendiri supaya kehidupan akan datang lebih sempurna. mungkin juga 1 pelaburan masa depan...saya nak kumpul aset dari titik peluh saya sendiri. Biarpun dah kawen nanti saya tak perlu bergantung sangat pada harta suami...saya rasa senang begitu.

(4)
Bila semua selesai...saya akan menamatkan zaman bujang saya....bukan semua apa la...bila rumah saya dah ada...baru saya boley kawen.sebab bila kawen saya tak nak menyewa lagi..saya nak duduk rumah sendiri. Itu memang target saya n Mr.A...after 2 or 3 years kawen dia akan beli rumah dia pulak....ok la kan..time tue maybe dia punya income dah cecah 7-8k plus my income 3-4k kan..sapa tau kan..jadi la banyak...i'allah boleh menjamin kehidupan ank2 nanti.aminnnnnn 



Bestnyer rasa kalo macam tue...hehehe saya memang suka berangan melampau2!sabar jela...anganan saya akan saya tunaikan 1 persatu cuma masanya jew menentukan segala..antara cepat atau lambat mampu atau tidak....bila tahun tak kisah janji akan dapat jugak.heheheh


Semuanya akan berlaku step by step..jangan gelojoh nak dapatkan semuanya serentak. and jangan tamak sangat. kang apa pun xdapat!huhu peringatan untuk diriku..kalau dah dapat jangan bersikap yang tak sepatutnya.mintak dijauhkan dari sifat2 sebegitu....aminnnnn





** Diharapkan apa yang di idamkan akan dapat nanti....aminnnnn






@...Sha Awifa...@

Out of stock!

Wallaweh.....out of stock??!!!!

Huwarghhhh...cam mana nie..hadoi la!!!

Siap dia cakap 1st come 1st serve.

Mana boley cam gitue....

Kita nak booking pun tak boleh...

Takkan tiap hari nak kene ulang gi kot...

Ishk3...wahai rakyat Mesia..awat hangpa beli habis suma...

Tensen..tensen...sangat2 tensen nie!!!

Memang tensen laa...bila menatang idaman hati tak dak.

Uish...macam tak percayer jek....

Cepat betoi habis...memang sangat laku.

Huahuahua ngko ingat ngko sorang je suka menatang tue???

Kompom la orang lain pun suker jugak!

Itu yang habis tue kan....

Takpe...weekend nie akan ku cari sampai dapat!hahahahah





**Tapi okay jugak la...sebab my MINI dah kuaq...hureyyyyy!!!!!best gila rasa....sebab ku ada kamooo!!!muahxs tapi akan ku carik jugak menatang idaman hati tue nanti...baru berlipat kali ganda puas hati!hahahahah





@...Sha Awifa...@

Monday, May 23, 2011

Thanks G-Mail.


Have you ever wondered which hurts the most?

Saying something and wishing you hadn't?

or

Saying nothing and wishing you had?

 
I guess the most important things are the hardest things to say.
Don't be afraid to tell someone you love them. If you do, they might

break your heart... if you don't, you might break theirs.

 
Have u ever decided not to become a couple because you were so afraid of losing what you already had with that person?
Your heart decides whom it likes and whom it doesn't.
You can't tell your heart what to do.
It does it on its own... when you least suspect it, or even when you don't want it to.
Have you ever wanted to love someone with everything you had, but that other person was too afraid to let you?
Too many of us stay walled up because we are too afraid to care too much... for fear that the other person does not care as much, or even at all.
Have you ever denied your feelings for someone because your fear of rejection was too hard to handle?

 
We tell lies when we are afraid...
afraid of what we don't know,
afraid of what others will think,

afraid of what will be found out about us.

 
But every time we tell a lie, the thing we fear grows stronger.

Life is all about risks and it requires you to jump.
Don't be a person who has to look back and wonder what they would have done, or could have had.
*What would you do if every time you fell in love you had to say good-bye?
*What would you do if every time you wanted someone they would never be there?




**Thank so much to G-MAIL sebab terdapat banyak email yang ku suka baca... ^^, TQ kepada yang shared.



@...Sha Awifa...@

Tamak yang tak merugikan.

Secara tak sengaja yang membuatkan ku jadi tamak.

Hahaha tapi tamak nie ku rasa tak merugikan....

Berbalik pada post yang lepas...ku ada kata nak beli laptop or ipad kan..

Kesimpulannya di sini ku dah ada jawapan dan pilihan.

Last saturday secara tak sengaja ku pergi Digital Mall.Tak rancang pun....ku p umah makcikku kat Sg Penchala.Then my pakngah ada kat situ..baru sampai dari Kedah...

Pas tue dia nak p beli HP baru kat anak dia...Disebabkan hujan mencurah2 ke bumi...pakngah ku di syorkan p yang dekat ja....ekot hati depa nak p Pertama komp. tapi ujan2 kmfm jem kan.jadi depa d syorkan p Digital Mall ja....

Paklong ku suh la si Arith(mykezen) tunjuk jalan sebab depa xtaw jalan...last skali si Arith nie heret sama Mr.A...nak tak nak ku pun membontot sama la ikot..haha tanpa di rancang okay!!!

Dalam hujan lebat kami kluaq rumah...agak basah jugak la sluaq ku...ituun selepas berpayung bagai kena gak tempias2 hujan.

Sampai digital Mall pakngah ku mencari2 apa nak beli...sama dengan ku jugak la.ku pun terbeliak bijik mata mencari apa yang nak.muahahaha

Ku nak survey laptop...pusing punya pusing ku jumpa 1 laptop neh.chantek kot...macam2 kaler ada...hahaha mini laptop ja...takdak la mahal sangat tapi tak mampu ku nak beli lagi sebab blom gaji.hehehe ku memang nak yang kecik ja sebab senang masuk handbag.hihihi

Bila gaji nanti akanku beli la..hureyyyy!!!!sangat tak sabar okey!!!

Tapi tiba2 Mr.A dok ngayat aku katanya galaxy tab macam bagus jugak....muahahah mula la ku berbelah bagi...bukan berbelah bagi dengan laptop tapi dengan i pad.sehhhhh.........hati nak ipad.denganq oran kata galaxy lagi best..macam mana nie???huhuhu

Dia kata nanti dia nak beli la galaxy tab...buat pa beli ipad.katanya...tapi ku mula2 agak goyah jugak la.tapi lama2 ku tetap pegang pada apa ku suka...ku tetap nak ipad.tak tergugat iman dengan galaxy tab.hahhaha dia suka dia beli la.ku xsuka sangat.hahahahha

Ketamakkan yang boleh nampak kat sini kan.ku nak dua2....biaq la apa orang nak kata.ku memang agak tamak!!!tamak yang tak susahkan orang takpa kan...hehehe

Terima kasih ya allah...permudahkanlah segala urusan ku.....



.....aminnnn.....



**Wahai en.Boss...bagi gaji cepat sikit nah...ku nak p rembat dua benda nie secepat mungkin.miahahahah


@...Sha Awifa...@

tanpa tajuk





..............missing..............









@...Sha Awifa...@

Friday, May 20, 2011

iPad or Laptop

Ku dalam dilema...

Yang mana satu...pilihan kalbu...

Ekot mata suma nak...tapi ekot poket xcukup..haha

kena pilih 1 jugak yang mana menjadi keperluan.

Kalo gik kelas lagi senang bawak ipad...

tapi kalo nak buat assignment mesti nak guna laptop.

ermmm....macam mana yer...

haaa..kalo laptop ku nak beli mini laptop dah la..senang bawak.masuk handbag ja kan.

bijok x???hahahah

Tapi hati dok berkenan kat ipad jugak..huhu

Macam mana yer???

Kemahuan @ keperluan...pikir2kan cik Asiah yer!!!

Rasa2nya...macam nak beli laptop jew..ipad mintak Mr.A la belikan.hik3

Nak jugak tue kan...hehehe laptop oh laptop nanti saya beli awak yer...

Biar sayer berpikir sehabisnya dulu....hohoho




**Ku sangat rambang mata kalo bab memilih 2 benda kesukaan hati...so teruskan berpikir yer!!!hehehehe



@...Sha Awifa...@

Thursday, May 19, 2011

Most Beautiful Castles In The World


Frederiksborg Castle Hillerod Denmark




Wolfsegg Castle Bavaria Germany




Kremlin Castle Moskow




Kilchurn Castle Loch Awe Scotland




Karlstein Castle Czech Republic




Hohenwerfen Castle Austria




Hohenschwangau Castle Bavaria Germany





Harlech Castle Gwynedd Wales United Kingdom
 
 



Hagenau Castle Austria
 
 


Fayrac Manor Beynac France




Eilean Donan Castle Loch Duich Scotland
 







**Saya pun nak ada istana sendiri...bilakah akan menjadi kenyataan???huhu





@...Sha Awifa...@

TIDO@TERtido dalam wayang.

Hari selasa bersamaan cuti hari wesak.

Malamnya iaitu isnin malam lepas balik kerja terus nak gik tengok muvie...

Tengok reramai la....dengan cik Izyanti n BF...

Tengok citer KONGSi yang xbaper best and FAST 5 yang sangat2 best.

Lagi best bila aye tido dalam wayang masa citer FAST 5.

Kononnya best tadi tapi ku selamber jew TIDO dengan sengaja.

Bukan TERtido taw..tapi memang sengaja tido.hahahaha

Sebab ku dah tengok citer tue.al konon nak tengok ke-2 kalinya la.

Disebabkab citer tue koi 12 tengah malam...mataku pun rasa cam xmampu nak bukak lagi.

Terus jela pejam mata sampai habis citer tue.hahahahah

Konon siap tapaw ayam grg mcD lagi nak makan sambil tengok mobie...

Siap popcorn lagi taw..jangan xtau.tamak gilew nak makan.

Last2 ayam ke mana popcorn kemana mobie kemana aku kemana.hahaha xleh blah btoi!!

Popcorn siap beterabur jew kat lantai.hebat gilew kan!!!

Sedar2 dah habis jew citer..hureyyy!!!!

Diowang jela layan citer tue sampai habis.hahahah

Tapi xrugi sangat la sebab ku dah tengok dah...

Sementara nak tunggu citer FAST 5 koi 12 kami tengok citer KONGSI koi 9 malam.

Sumpah xbest kot!!!!

Hero jew hebat tapi jalan citer cam hampeh.rugi plak rasa gik tengok citer tue.huhu

Tue yang membuatkan malas nak tengok citer melayu.bukan nak jatuhkan filem melayu tapi memang sangat xberblaoi kalo tengok citer melayu...ending cam budak sekolah punya citer.hurmmm macam mana nak maju!huhu

Lepas habis citer KONGSI tue kami melepak kat luar tunggu citer Fast 5 plak....

sesambil dok tunggu jadi la gedik sekejap.hahahaha







Lepas di tapis..nie jew koleksi yang bolah di tayangkan.hahahahha


Cukup2..jangan merepek lagi...

Takder sape nak dengar kau merepak...blah!!!!

shyuhhhh....syuhhhhhh....




**Kalau dah tau mengantuk and x tahan berjaga...jangan la dok galok nak tengok midnite mobie!!!hahahaha




@...Sha Awifa...@

Pengelupasan hidung.

Huk...huk...huk....

Seminggu dah aye demam+selesema.

Tersiksa jiwa raga....

Sampaikan hidung merah jew cam badut sarkas.

Lepas tue siap terkopek2 lagi kulit hidung.

Sakit woo....sebab dok tenyeh slalu kan...

tue yang mengelupas siap tue.

Hari nie macam dah beransur pulih....hidung dah ok.

Tekak pun dah tak sakit...batuk pun dah kurang...

Hahaha siap boleh breakpast MCD la pepagi neh.hahaha

Kira dah sembuh la tue kan...selera makan membuak2 taw.

Hehehe saje nak gitau....

jagalah kesihatan...minum banyak air kosong...

Cuaca tak menentu kan skang...








**Hureyy..akhirnya dah baek demam...and boleh makan macam2..hahahaha sukanya!!!!!!




@...Sha Awifa...@

Thursday, May 12, 2011

sAyAsUDahBEsaR!


GUD MORNING sUNsHiNe!!!

(^_______^)


Wake up early morning and had special breakfast today.

Got wake up call from my dad.

kringggg!!!!kringggg!!!kringggg!!!!

"Hehehe morning dad...whats up??"

No!!am not ans like that.that's rude okay!!!hahaha

Juz simple and polite way...

"ye bah...ada apa?"

Blaaa...blaa...blaa...

1st point about money

and

2nd point about car.

itu ini itu ini....then habis!

Suddenly i realized that am big enough to listen to my dad's stories.

We can shared everything together.hehehehe

Thanks GOD....they treat me as adult..

Alhamdulillah...that mean...

"cukup la jadi kanak2!!!saya dah besar"

Hahahahhahaha.....

Miss ma mom ...i didn't give her a call for a long time.

Sorry mom...am really busy.

I'll call u later..and we can chat till end of ma prepaid.

MISS ma FAMILY!!!!








**My dad gave me sumthing act.dat y he called early morning..TQ dad. Lurve u ^^,




@...Sha Awifa...@

Wednesday, May 11, 2011

Period aNd Pain.

@sHaRInG wiTh lURve @
----------------------------------------------------------------

About your periods

Having your periods is another sign that your body is changing as you go from being a girl to a young woman. In fact, it's a pretty major change as it means your ovaries have started producing eggs every month so you can now get pregnant and have a baby (though we're not suggesting you do that just yet).

Why do girls have periods?

Having a period - or menstruation - is your body's way of getting rid of the lining that builds up on the wall of your womb (uterus) every month. The reason the wall gets thicker is to cushion and nourish a fertilised egg as it develops into a baby. If the egg isn't fertilised, the extra lining isn't needed so it breaks down and passes out of your vagina.

Most girls start their periods in their early teens and have one a month right up until their late 40s or early 50s. But don't worry if you're different. These ages are just averages, and who wants to be average?! Some girls start their periods as young as 8 while others have to wait until they're 17, or even later.


What causes period pain?

As your body gets ready to break down the extra lining on the wall of your womb (uterus) it releases hormones called prostaglandins. These hormones trigger the muscles in your womb (uterus) to contract and push the lining out of your body through your vagina. (They're the same muscles that push a baby out of the womb during labour so they're pretty strong!) So why is it that you suffer from period pain when your friend hardly notices it? It could be because you have higher levels of prostaglandins which make the muscles in your womb (uterus) contract harder or faster. Or because the blood supply to your womb (uterus) decreases during the contractions so there's less oxygen reaching this part of your body, making the muscles cramp even more. Nobody really knows for sure - it's just one of those annoying facts of life that doesn't seem quite fair.


More about period pain

The medical term for period pain is dysmenorrhoea (pronounced DIS-MEN-OR-EAR) which comes from an ancient Greek expression meaning ‘difficult monthly flow'. There are two types of period pain:

Primary dysmenorrhoea – this usually affects teenagers and young women not long after they start their periods. The stomach cramps and other symptoms coincide with the start of each period and the pain is similar from month to month.

Secondary dysmenorrhoea – this is less common than primary dysmenorrhoea and doesn't tend to affect women until their mid-twenties or later. The pain can happen at any time of the month and could be a sign of another medical condition such as a problem with your womb (uterus). If you're at all worried, it's a good idea to go for a check-up with your GP.


How to cope with the pain?

There are some things in life you can't do much about, like making the lad on the bus fancy you. But you can do something about period pain. So if you dread coming on each month, it's time to take action.

Here's some tried and tested ways to crush those cramps before they get too bad to bear:


Comfort

•Curl up on the sofa or in bed with a hot water bottle (or a microwave heat pack) to warm your abdomen or lower back.

•Take a long soak in a warm bath with aromatherapy oils to help you relax.

•Gently rub your abdomen or get someone to give you a back massage.
•Try not to wear tight clothes just before and during your period.

 
Exercise

•Do some gentle exercise - it's probably the last thing you feel like when you're doubled up with stomach cramps but exercise can help to ease the pain by relaxing the muscles in your womb (uterus) and increasing the blood supply to your pelvis. It may also help to lower the levels of prostaglandins, the hormones thought to be a cause of period pain.

•Aerobics, running and swimming are all good forms of exercise to help relieve period pain. You could also go for a brisk walk or lie down and cycle with your legs in the air.

•Stretch out - stand up straight and imagine there's a piece of string running from your heels, up your legs and spine and out through the top of your head. Pull in your stomach and breathe deeply as you imagine someone pulling slowly on the string so you're stretched up tall.


Lifestyle

•Lifestyle changes can also make a real difference to period pain and PMS. Here's a few things you could try:

◦Eat foods that are high in fibre, including plenty of salads and vegetables.

◦Eat less salt and drink more water. This can help prevent water retention that leaves you with that bloated feeling.

◦Cut down on sugary foods, chocolate, cakes and biscuits.

◦Cut down on sugary drinks - have mineral water or pure fruit juice instead.

◦Try a vitamin B6 supplement or one that contains gamma linolenic acid (GLA) such as starflower oil or evening primrose oil. Both are thought to help maintain hormonal balance.

Refer to THIS site.
 ----------------------------------------------------------------------


 **I got the worst one....need to take pain killer everytime had my period.if not, i cant move around easily. hmmmmm pity me.




@...Sha Awifa...@

Makan Malam.

Time2 supper cam gini pekena hati masak kicap plus dengan air suam memang masyukkk!!!!!

Sapa nak rasa...meh jemput!sedap gilew....

Makan sedap sangat sampai rasa cam nak muntah.

Kata pun sedap...suap senang hati jela.hahahha

Tau2 jew dah kenyang...

Bila dah  kenyang mata mesti ngantuk..

JUm tido!!!!



HAHAHAHHAHAHHA!!!!!!!!!!





**Fuhhh....tangkap leleh!!!!




@...Sha Awifa...@

Tuesday, May 10, 2011

Bijik mataku nak lari.help!!!

Kalo boleh nampak bijik mata ku nie..komfom sebijik cam mata kerbau pakku bela.

Rasa cam besaq gila mataku...macam nak lari keluaq biji mataku neh.

Kesian dia satu hari dok mengadap menatang kaler2 kat PC nie.

Sat buat line sat buat kotak.sat padam sat buat balik...hahahaha

Kalo aku jadi bijik mata nie pun aku lari..kena siksa wat keja.

Sebab dok ngadap PC sampai nak tecium skrin nie.

Cam besa la..orang yang rabun takkan mengaku dia rabun.

Cam ku jugakla...spec buat puluh jenis dah.tapi handbag jew yang pakai.

ku malas nak pakai...sebab bila pakai suma orang kata cute.ku malu!!!hahahah

Ini kes prasan melampau...!!!

bukan apa...ku tak selesa la bila pakai spec.

Rasa macam ada rangka penghadang jalan ja kat muka.

Itu la pasai..bila pi check ja doc kata dah makin teruk...

Tapi budak degil apa dia kesah kan.biaq p kat dia!!!

hahahaha tapi siyes...pening pala ku ngadap PC lama2 wat keja.

Tambah lagi bila dok mengaler macam budak tadika.

Bak kata akitek sebelah mejaku...'u punya kaler2 macam kanak2 woo!'

Hahahah apa ada kesah.ku punya suka la...janji ku suka!

Konon dia punya kaler chantek sangat la..padahal sama ja macam aku buat.

Hapa pun tak buleh....dalam dok pedih mata tapi laju ja dok menaip nie.

Muahahaha cukup2...ku tak mahu menyiksa mataku lagi...

Waktu untuk berehat...n mengelat.sebab keja suma dah siap.

Boleh balik dengan senang hati!hahahaha

Jum kita berjalan2 kacau orang...hik3

Hobiku bila tak dak kerja.

Besa la bunga sekuntum yang len kumbang2 liar.

Depa tak kan marah punya...hihihi




**Azam bulan Mei...nak buat spec baru pastue nak pakai terus.(hahaha iye kew?????)




@...Sha Awifa...@

Thanks n lurve all!!!